Voor het ultieme kerstgevoel: 7x kerstcampagnes kijken

Kerstcampagnes.🎄 Ze komen in alle soorten en maten. Bij de ene commercial pink je stiekem een traantje weg, door een andere campagne gaat je activistische hart sneller kloppen. En sommige filmpjes blijf je terugkijken. Elk jaar opnieuw. Ga er maar eens goed voor zitten: dit zijn de favoriete kerstcampagnes van onze BKB’ers!

Tranentrekkers

1. Appie Christmas! – Albert Heijn (2017)
BKB’er Moze Mertens: “Appie Christmas! van de Albert Heijn. Hier zit alles in voor mij, echt alles. Voorbereidingen, verwachtingen maar ook het grotere van kerst en de druk die je voelt op het gebied van liefde, oude liefde, nieuwe liefde, eenzaamheid, samenhorigheid, verlating en verlies. Maar ook het menselijke om het niet perfect te doen maar nog iets te zijn vergeten, en het vriendelijke van de medewerker van de Albert Heijn die de man nog even naar binnen laat. De stilte op het einde wanneer het oudere paar elkaars hand pakt. Zo een klein gebaar maar oh zo krachtig. Daarbij is de muziek perfect gekozen en een mooie uitvoering. Vorig jaar kerst maar mijn all-time favorite.”

BKB’er Tom te Buck: “Dit campagnefilmpje van Albert Heijn kun je onmogelijk stom vinden. Het raakt je, deels omdat je je kan inleven. Bijna iedereen kent wel oude mensen in een dergelijke situatie. Ook raakt het aan dat gevoel van kerst, van samenzijn, wat denk ik heel erg tot de verbeelding spreekt voor veel mensen.”

2. Christmas Truce of 1914 – Sainsbury’s (2014)
BKB’er Wouter Lemm: “Ik haat kerstcampagnes, maar ik houd van verhalen. Het is waanzinnig slim dat Sainsbury’s dit waargebeurde verhaal in hun commercial gebruikt. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was het rond kerst zo koud dat er enkele ‘kerstbestanden’ werden gesloten. Men zou elkaar niet aanvallen. Op sommige plekken werd er zelfs samen kerst gevierd of een potje gevoetbald. Dat is hier prachtig in beeld gebracht en juist in deze gepolariseerde tijden een mooie boodschap om mee te geven.”

3. Familietradities zijn er om door te geven – Plus (2018)
BKB’er Alex Klusman: “Dé Kerstcampagne van 2018 is de Kerstcommercial van Plus Supermarkten. Noem mij maar een emotionele zak, maar als ik deze 1.30 minuut commercial kijk over een kerstdiner met de familie, waarvan de moeder van de familie er niet meer is, heb ik halverwege al tranen in mijn ogen. De cover van Robbie Williams ‘She’s the one’ maakt het allemaal nog wat emotioneler. Precies wat een kerstcampagne nodig heeft. Het lokt uit tot samen zijn, troost zoeken bij elkaar en lekker eten.”

Klassiekers 🎵

4. John Lewis
BKB’er Justin Korneef: “Iedereen heeft bepaalde associaties bij Kerst. Juist die ene film aanzetten, omdat het je doet denken aan vroeger. Of die ene geur van kalkoen die je vader elk jaar weer bereidt. Of die ene dronken oom die altijd net een glas te veel drinkt. Zo wordt kerst een feest der herkenning: je moet er juist niet te veel aan willen veranderen. Voor mij is kerst ook de periode van dé campagnevideo van John Lewis, een warenhuisketen die ik tot vijf jaar geleden helemaal niet kende. Elk jaar kijk ik reikhalzend uit naar wat ze nu weer bedenken. Niet omdat het herkenbaar is trouwens. Het draait namelijk vaak om cadeaus en er ligt op de een of andere manier altijd sneeuw, maar omdat het ze lukt om dat gevoel van kerst zo goed te grijpen. Pas na het zien van deze reclame krijg ik écht zin in de feestdagen. Stuk voor stuk zijn ze de moeite waard. Over Monty de pinguïn bijvoorbeeld of Moz, het monster onder je bed. Maar mijn ultieme favoriet? #BusterTheBoxer. Elk jaar kijk ik deze weer een keer terug.”

5. Coca-Cola
BKB’er Ufuk Esmer: “Al sinds de jaren 30 is er een bedrijf onlosmakelijk verbonden met Kerstmis: Coca-Cola (bekijk hier hun nieuwste commercial). De connectie is zelfs zo sterk dat er vele broodje aap verhalen over bestaan. Nee, Coca-Cola heeft níét de kerstman een rood/wit pak gegeven omdat dat nu eenmaal de kleuren van het bedrijf zijn. En nee, Coca-Cola was niet de eerste die adverteerde met de kerstman. En ook nee, Coca-Cola heeft níét de kerstman uitgevonden.

Wat Coca-Cola wel heeft gedaan? Bijna 90 jaar zo sterk campagne gevoerd met de kerstman dat vele miljoenen mensen de connectie tussen Coca-Cola en de kerstman wel degelijk op die manier leggen. Een van de belangrijkste lessen van een politieke campagne: ‘They were on message, on volume, over time.”

Iets goeds doen voor de wereld 🌍

6. NIKS – Greenpeace Nederland (2018)
BKB’er Jeff de la Fuente: “Stel je voor:de cadeautjes gaan rond en jij bent aan de beurt. ‘Hoera! Je hebt niks gekregen!’ Het is een donatie aan Greenpeace in de vorm van een cadeau en wat mij betreft de kerstcampagne van dit jaar: NIKS. Dat we tijdens de feestdagen veranderen in koopzieke monsters moge duidelijk zijn. Daar duidelijk én creatief over communiceren is dat niet. Vorig jaar werd NIKS gepresenteerd als het ideale geschenk voor iedereen die beweerde ‘alles al te hebben’, compleet met winkel voor mensen die ‘NIKS’ willen. Dit jaar doen ze daar met een kleine biologisch afbreekbare kaart een schepje niks bovenop. Wat er zo goed aan is? ALLES. Door NIKS te kopen geef je een cadeautje aan een beter milieu. De boodschap speelt in op ons hypocriet gedrag, appelleert aan het streven naar een betere wereld, en is qua timing en uitvoering briljant. Hoeveel ik heb gedoneerd? NIKS.”

7. Laat je hart spreken – Nivea (2018)
BKB’er Loes Formsma: “Kerstfilmpjes. Een warm gevoel, verbinding tussen mensen. Familie, vrienden en liefde worden als thema aangetikt. Maar ook altruïsme hoort bij de kerstgedachte. Daarop speelt dit filmpje in. Het idee van ‘zomaar iets doen voor een ander’. Daar kan onze individualistische maatschappij wel wat meer van gebruiken.

Het is herkenbaar: de afweging maken om iemand wel of niet te hulp te schieten. Vaak twijfelen mensen, en is het moment alweer voorbij. Het zomaar iets doen voor een ander geeft uiteindelijk een heel goed en warm gevoel, wat in dit geval zelfs meteen beloond wordt. De boodschap dat het altijd een goed idee is om iets voor een ander te doen, komt aan.”

BKB wenst je fijne kerstdagen en een geweldig 2019! Nog niet genoeg kerstcampagnes bekeken? Lees dan onze nieuwsbrief.