Trending in november: drie hashtags die stof deden opwaaien

Twitter is niet dood, Twitter is springlevend’, zei BKB’er Tom te Buck eerder dit jaar. En gelijk heeft hij. Ook afgelopen maand ontstonden er op het platform een aantal #hashtags die voor de nodige maatschappelijke opschudding zorgden. BKB’er Yvette praat je bij.

Tolerantie en inclusiviteit in de voetbalwereld – #SorryJohan

‘#sorryjohan Dat ik de hele lagere school én brugklas werd gepest als ‘Rutger de Gay’ en ik daarom ‘niet de ballen’ had om ‘even’ uit de kast te komen.’ Deze tweet van onze BKB Academicus Rutger was een van de vele reacties die vorige week op Twitter verscheen naar aanleiding van uitspraken van voetbalanalist Johan Derksen in Veronica Inside. Wat eraan voorafging: twee jonge voetbalfans schreven een brief aan de KNVB omdat er nog te vaak homofobe scheldwoorden worden gebruikt in de voetbalwereld. Niet geheel onbegrijpelijk dat je je als lhbti’’er dan niet prettig voelt in een voetbalstadion.

Inclusiviteit en tolerantie zijn in de (voetbal)wereld nog ver te zoeken

Maar Johan kon er met zijn hoofd niet bij. ‘We moeten ophouden met doen alsof het zo verschrikkelijk moeilijk is om uit de kast te komen. Als je een beetje karakter hebt, kom je daar gewoon voor uit’, verkondigde hij in de uitzending. Zijn uitspraken legden op een pijnlijke manier het probleem bloot: inclusiviteit en tolerantie zijn in de (voetbal)wereld nog ver te zoeken.

Een stroom aan reacties volgde: lhbti’ers deelden op Twitter massaal ervaringen waarmee ze illustreerden hoe moeilijk het voor hen is om openlijk hun geaardheid te tonen. Ook politici, bedrijven en journalisten uitten kritiek op Derksen. Of hij zelf iets van de opschudding heeft geleerd? Ik denk van niet. Of het dan wel zin had? Jazeker. Het laat zien dat homofobe uitspraken niet zomaar getolereerd worden. Dat er een groep mensen is die tegengas zal geven. En dat je niet zomaar alles kunt roepen zonder consequenties.

Vrouwensolidariteit – #vrouwensteunenvrouwen

De pil is al een aantal maanden slecht, of zelfs niet, verkrijgbaar in Nederlandse apotheken. Chantal Kuipers was de wanhoop nabij en plaatste een oproep op Twitter ‘(…) Wie in Groningen wil een strip aan mij kwijt zodat ik kan werken en leven (…)?’. Dit leverde haar een stortvloed aan reacties en pilstrippen op.

Ze riep de hashtag #vrouwensteunenvrouwen in het leven waarmee vrouwen elkaar massaal aan de pil hielpen. Daarnaast zorgde de hashtag ook voor (meer) traditionele media-aandacht voor het langdurige tekort. Een mooi initiatief, maar het onderliggende probleem moet worden aangepakt: Twitter is een sociaal medium, geen apotheek.

Afgelopen vrijdag werd bekend dat de levering van de pil langzaam weer op gang komt. Goed nieuws, maar laten we ervoor zorgen dat zulke tekorten in de toekomst niet meer ontstaan. Het kan toch niet zo zijn dat nota bene het toonbeeld van vrouwenemancipatie maandenlang niet in Nederland verkrijgbaar is.

Een strijd tegen ‘victim blaming’ – #thisisnotconsent

Eind november deelden vrouwen massaal foto’s van hun slipjes op sociale media. De reden? Ze zijn boos omdat de advocaat van een verdachte in een Ierse verkrachtingszaak het slipje van het 17-jarige slachtoffer als argument voor vrijwillige seks had gebruikt. Naast het hashtagactivisme gingen veel vrouwen ook de straat op om hun ongenoegen te tonen. Politicus Ruth Coppinger hield zelfs een string omhoog in het parlement. Het conservatieve Ierland lijkt een moderne weg in te slaan: onlangs werd abortus door middel van een referendum gelegaliseerd. Er lijkt voorlopig nog geen einde te komen aan ‘victim blaming’ maar de eerste stappen zijn gezet om dit probleem bespreekbaar te maken.

Laten we deze hastaghs niet zomaar vergeten. Het zijn maatschappelijke thema’s die onze aandacht nodig hebben. Wat denken jullie, is het al tijd voor een nieuwe campagne?