Lippenstift als signaal tegen kinderprostitutie: maatschappelijke betrokkenheid of verkooptruc?

‘Geef een duidelijk signaal af tegen kinderprostitutie,’ zo las ik tijdens mijn vierde maandagochtendkoffie. Rode lippenstift kopen om kinderprostitutie tegen te gaan? Het lijkt eerder een slimme verkooptruc van L’Oréal.

Dat wil iedereen wel, een signaal afgeven tegen kinderprostitutie. En dankzij L’Oréal weten we nu hoe. Je bestelt een van hun lippenstiften uit de Pure Reds Exclusive Collection (15 euro per stuk) en je maakt een selfie met de hashtag #omdatzijhetwaardis.

In ruil voor jouw aanschaf, doneert L’Oréal dan een euro per verkochte lippenstift aan de stichting Free A Girl, die meisjes bevrijdt uit bordelen, ze opvang biedt en ze terugbrengt naar hun ouders. Zo heeft Free A Girl al meer dan 3.400 meisjes bevrijd uit mensonterende omstandigheden. Bovendien investeren ze in traumaverwerking, medische zorg en onderwijs voor de meisjes.

Een nobel streven dus, en neem vooral een kijkje op de website. En als je een paar euro kunt missen, laat het dan vooral niet na. Toch schoot deze campagne me in het verkeerde keelgat.

https://twitter.com/AnneArdon/status/653489438224478209

Ik heb niets tegen rode lippenstift, sommige vrienden van mij dragen rode lippenstift. Maar de rol van L’Oréal wringt. Een euro per verkochte lipstick riekt naar een slimme verkooptruc. Zeker als je vrouwen vraagt ‘hun steun te betuigen’ met de hashtag #omdatzijhetwaardis, een duidelijke afgeleide van de reguliere L’Oréal-reclameslogan.

Maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven is natuurlijk toe te juichen. En dat bedrijven winst moeten maken is ook niet van vandaag of gisteren. Maar wanneer het tweede zo duidelijk door lijkt te schijnen in het bereiken van het eerste gaan mensen – niet alleen ik, zoek maar eens op de hashtag #omdatzijhetwaardis – twijfelen.

Hoe moet het dan wel? Ga een langdurige relatie met een bepaald goed doel aan, zorg in je storytelling dat duidelijk wordt dat je dit doel al langer ondersteunt, kies een doel (niet een middel, zoals lippenstift) dat aansluit bij de kernwaarden van je bedrijf, wees genereus in je financiële ondersteuning van dit doel en neem geen link naar je webshop op, als je mensen vraagt bij te dragen aan een campagne, die je na aan het hart ligt.

Nu snel kijken of L’Oréal ook producten tegen acute jeuk heeft. Omdat ik het waard ben.

Foto: L’Oréal.