Lekker bezig World Surf League, en nu doorpakken!

Screenshot video worldsurfleague.com

Gelijke beloning voor gelijk werk: we praten er al decennia over, maar normaal is het nog altijd niet. In 2018 ontvangen vrouwelijke surfers bijvoorbeeld nog steeds minder prijzengeld dan hun mannelijke collega’s. Daar komt vanaf 2019 verandering in. Geweldige ontwikkeling zou je denken, maar het kan nog veel beter vindt Tom te Buck.

Kortgeleden kondigde de World Surf League (WSL), de bond die de internationale surfcompetitie organiseert, aan dat vanaf 2019 vrouwen hetzelfde betaald krijgen als mannen. De WSL is de eerste internationale sportbond gevestigd in de Verenigde Staten die de daad bij het woord voegt, en dat is een mooie en noodzakelijke stap naar gelijkheid. Toch gaat deze maatregel nog niet ver genoeg.

Zonder sponsoren kunnen ze hun carrière nooit betalen

Het prijzengeld dat surfers ontvangen, dekt amper de reis- en materiaalkosten, laat staan de trainingskosten die de atleten maken. De vrouwen (en ook mannen) vullen dit aan met sponsordeals. Zo wordt zesvoudig wereldkampioen Stephanie Gilmore bijvoorbeeld gesponsord door Roxy en de huidige nummer een van de wereld Lakey Peterson door Hurley en Nike. Zonder sponsoren zouden deze dames hun professionele surfcarrière nooit kunnen betalen.

Sponsoren hebben voorkeur voor witte, blonde dames met atletisch lichaam

Een tour langs de Instagram-accounts van de dames legt dan ook vrij snel bloot wat het echte probleem is. Namelijk dat er een stereotype professioneel surfster is. Het zijn witte, schaars geklede (blonde) dames met een atletisch lichaam. De accounts van de sponsoren als Roxy, Reef en Billabong geven eenzelfde beeld. Sponsoren hebben een duidelijke voorkeur voor vrouwen die als model goed bruikbaar zijn in hun nieuwste reclamecampagne. En die werven ze al op jonge leeftijd. Ver voordat de surfers überhaupt prijzengeld ontvangen van de surfbond. Sterker nog, een sponsor is vaak de reden dat iemand de kans krijgt om door te breken op professioneel niveau. Talent dat niet in dit stereotype past, heeft door het selectiebeleid minder uitzicht op een sponsordeal. Waardoor veel talenten nu nog niet dezelfde kansen krijgen als degene die wel in het plaatje passen.

De World Surf League zou, als ze echt geloven in gelijke kansen en gelijkheid tussen man en vrouw, druk moeten zetten op de sponsoren, zodat de focus komt te liggen op wat iemand kan down the line, en niet of iemand er goed uit ziet op een poster.