Hoe lang lopen Hong Kongers nog door rood? – RISE, dag 1

Foto: Justin Koornneef.

BKB’ers Justin Koornneef en Maarten van Heems bezoeken deze week RISE in Hong Kong, de grootste conferentie in de Aziatische regio over online media, politiek en campagnevoeren. Om lessen te leren voor onze Nederlandse praktijk en voor een kijkje in de toekomst.

Zowel Justin als Maarten bloggen vanaf de conferentie in Hong Kong drie dagen lang over wat ze meemaken en welke campagnelessen ze meenemen terug naar Amsterdam. Hieronder een verslag van de eerste dag van beide BKB’ers: Justin schrijft over de heilige graal van tech en Maarten over apps, apps en nog eens apps.

Justin Koornneef over de heilige graal van tech: data

‘If you are launching your app, but you have no clue about how you’re going to log the data, then I can give you just one advice: stop what you’re doing and start over.’ Kartick Narayan van Coupang.com, head of growth van de Amazon-killer uit Zuid-Korea, draaide er ook niet omheen. Het ging bij RISE op dag één weer veel over de heilige graal van tech: data. Over het belang van het verzamelen van gegevens, maar ook over hoe je deze weer in kunt zetten om één verhaal te vertellen aan je doelgroep. Of om in buzzwords te spreken: omnichannel marketing. Het is een steeds grotere uitdaging en zeker in de Aziatische markt waar het gebruik van smartphones zo bizar hoog is: 90 procent van de online transacties verloopt al via een mobiele app. Vanuit deze redenering wil elk bedrijf graag alles van je weten op elk moment van de dag. Het is tenslotte ook in jouw belang. Toch?

90 procent van de online transacties verloopt al via een mobiele app. Vanuit deze redenering wil elk bedrijf graag alles van je weten op elk moment van de dag.

Het ligt op de loer om bij dit soort tech-conferenties snel over dit vraagstuk heen te stappen, maar de wedervraag móet gesteld worden: wat krijgt de consument ervoor terug en wil deze dan wel zoveel data delen? Zelfs de GDPR (of om in het Nederlands te blijven: de AVG-wetgeving) kwam aan bod: was dat misschien niet een gouden greep? Uiteindelijk kwam Amy Buckner, oprichter en CEO van het bekende onderzoeksbureau AnswerLab, met de meest belangrijke bevindingen: geef de gebruiker de macht om eenvoudig aan te geven wat je wel en niet wilt delen. En dan niet één keer met een waslijst aan ‘algemene voorwaarden’, maar bied de mogelijkheid om het constant aan te passen, op elk moment van de dag. De app SnapCart doet het net anders, maar is wel bereid om te betalen voor jouw gegevens. Het klinkt zo logisch, maar de maximalisatie van groei kan eenvoudig verblinden.

Lees ook: ‘Facebook ligt onder vuur, maar het blijft hét platform voor campagnes’

En dan komt de opkomst van slimme speakers aan bod: hoe zit het dan met voice marketing? Wat moeten we doen met al die ‘input’ van potentiële consumenten? Ik vreesde het antwoord, maar gelukkig waren ze het er op RISE snel over eens: die data moeten we goed beschermen. ‘We shouldn’t use the same ad system as web or television. Then we will destroy it before it becomes big.’

Maarten van Heems over apps, apps en nog eens apps

Heb jij naast Uber voor je ritjes ook al Uber Eats geïnstalleerd voor je hapjes? Ubers concurrent Grab zal dat nooit in een aparte app onderbrengen. Vandaag maakte Tan Hooi Ling, de CEO van de ritjesmonopolist in Zuidoost-Azië, bekend dat ze zich ook op openbaar vervoer, voedsel, bankieren en een hele reeks andere markten gaan begeven en dat je daarvoor als gebruiker nooit de app zal hoeven te verlaten. Ultiem gebruikersgemak.

Als je in de nabije toekomst de deur uit gaat, hoef je noch in high tech Singapore, noch in ontwikkelend Cambodja, te denken aan meer dan je telefoon.

Als je in de nabije toekomst de deur uit gaat, hoef je noch in high tech Singapore, noch in ontwikkelend Cambodja, te denken aan meer dan je telefoon. Daarmee kun je alles regelen wat je maar wilt, waar je dat maar wilt. Plannen is niet meer nodig. Klinkt goed, toch? In wat ze hier mainland China noemen is Alipay al een eindje vooruit. Lees dit lange maar ijzersterke stuk van WIRED over hoe een catch all-app uiteindelijk gebruikt kan worden voor een sociaal beoordelingssysteem, waarbij door rood lopen en andere fouten je leven naar de ratsmodee helpen.

Maar ‘laten we de ethische kwesties even opzijschuiven’ (een veelgehoorde zinsnede op RISE) en verder gaan met de mogelijkheden. Die ene app bedien je nu nog met je vingers op een scherm waar je aandachtig naar kijkt. In de toekomst spreek je gewoon uit wat je wilt. Tegen je telefoon, tegen het Amazon-kastje Alexa, tegen je koelkast. Onze man bij Amazon, Werner Vogels, voorspelde vandaag dat de apparaten waarmee je dan communiceert nog veel minder dan nu zullen aanvoelen als machines. Door schade en schande wijs geworden weten ze dat Alexa korter dan een seconde de tijd mag nemen om jouw vraag wat voor weer het vandaag wordt, van spraak te vertalen naar geschreven tekst (1), uit die geschreven tekst jouw ware bedoeling te distilleren (2), die informatie op te zoeken (3), dat bericht om te zetten naar spraak (4) en de boodschap uit te spreken met een menselijke stem en woordkeuze (5). Anders vind jij het niet fijn in het gebruik en ‘customer experience is the currency’ van deze tijd.

Stap 5 wordt trouwens hard aan gewerkt. Het bedrijf Digital Domain liet zien hoe ze met hun programma’s met een eenvoudige smartphone camera nu al spraak op een natuurlijke manier op andermans gezichten kunnen projecteren. Over een paar jaar praat je niet meer tegen Alexa, maar tegen je favoriete filmster, je liefje van de middelbare school of je overleden oma. Moet je alleen weer leren alsjeblieft toe te voegen aan je opdrachten.

Lees ook: Dit is de toekomst van technologie

Of zal het jouw tijd wel duren met al die digitale ontwikkelingen? Nou, dan hier wat leuke weetjes over online gedrag in dit deel van de wereld. Dat zeker voor een deel zal overwaaien naar Europa. In Zuid-Korea wordt 90 procent van de e-aankopen via de mobiele telefoon gedaan. Marktleider Coupang ziet vergelijkbare percentages in de rest van de regio. Hier ga je dus niet even goed zitten voor je vliegticket of je nieuwe tv. Waar wij winkelen in een stadscentrum nog als ontspanning zien, maar onze online aankopen in maximaal 2 à 3 minuten willen afronden, ziet Shopee, een app waarop kleine winkels uit heel Zuidoost-Azië hun producten op kunnen verkopen, dat hun klanten gemiddeld 22 minuten per dag op het platform doorbrengen. Online shoppen als vrijetijdsbesteding. Hoef je nooit meer met een echt mens te praten. Maar ga je dat missen als Alexa, sorry oma, echt genoeg lijkt?