Hoe Jesse Klaver van GroenLinks viral gaat

Viral is al jaren een totaal overgewaardeerd woord. Bedrijven en organisaties willen vaak dat een bericht of video viral gaat. Dat lukt zelden.

Soms lukt het wel natuurlijk, maar de hoeveelheid mislukte internetvideo’s is overweldigend. Politieke partijen lukt het al helemaal niet om viral te gaan.

Vaak worden politieke partijen min of meer gedwongen om een filmpje te maken voor de Zendtijd Politieke Partijen bij de publieke omroep. Die filmpjes zijn meestal te lang, afgedwongen door dat antieke medium. Vervolgens maken partijen reclamespots rond campagnetijd en verspreiden ze die online.

Vorige week gebeurde er iets opmerkelijks: Jesse Klaver diende Geert Wilders van repliek tijdens een Kamerdebat en daar was een filmpje van. Dat filmpje is intussen meer dan een miljoen keer bekeken op Facebook. De teller stond in enkele dagen (het debat was dinsdag 13 oktober) al op 1,2 miljoen, en na bijna een week op ruim 1,4 miljoen.

Ter vergelijking: de veelbesproken campagnespot (met kinderen) van Diederik Samsom uit 2012 haalde slechts 150.000 kijkers op Youtube. Speeches van Wilders, die bijvoorbeeld op het razendpopulaire Dumpert worden gezet, halen ‘slechts’ tienduizenden views. Hoe kan dit?

Er zit geen uitgekiende strategie achter bij GroenLinks. Er is niet ingezet op betaalde verspreiding, het staat niet eens op het YouTube-kanaal van de partij. Dit GroenLinks-lid heeft ook geen mail ontvangen met een oproep om het filmpje te verspreiden. Het is ook geen 60 keer vertoond bij grote media, nee, het is allemaal Facebook-only. Het lijkt echt volkomen organisch te zijn verspreid.

Heel gek: blijkbaar doet inhoud ertoe
Het is geen spannend filmpje. Twee politici staan tegenover elkaar. De een heeft een lijstje met voorvallen, de ander ook. Er zit geen grap in, geen twist, geen lieve dieren, geen schokkende beelden. Geen call to action, niet eens een verwijzing naar economisme.

In het filmpje zie je twee mannen in pak die schermen met reële problemen in Nederland. Betekent dit dat normale seeding en distributiemethoden nergens voor nodig zijn? Dat je eigenlijk niet hoeft na te denken over filmscripts en hoe je succesvolle internetvideo’s maakt? Nee. Normaal gesproken is dat erg nodig.

Het succes van deze video laat volgens mij vooral zien dat een goed verhaal het beste werkt. Natuurlijk; over dat verhaal is wel nagedacht, maar niet hoe het een succes zou kunnen worden als video op Facebook. Wilders schermt met lijstjes over incidenten rond asielzoekers. Klaver riposteert niet door te zeggen dat het onzin is. Ook schuift hij niet (direct) de aanslagen en bekladdingen op asielzoekerscentra in Wilders’ voeten.

Wat Klaver wel doet: hij breekt het frame van Wilders af, door incidenten als incidenten te behandelen. Hij pleit ervoor criminele vluchtelingen als criminelen te zien, bekladdende idioten als idioten te zien en daardoor ook vluchtelingen als mensen te zien. Gewoon voor wat ze zijn.

Blijkbaar heeft Nederland daar behoefte aan, ook zonder scripts, reclamebureaus, seedingstechnieken of betaalde advertenties. Anders haal je echt niet bijna 1,5 miljoen views via Facebook.

Foto: Merlijn Doomernik / JesseKlaver.nl.