Hoe de Democraten de midterms gaan winnen dit jaar

Foto: Beto O'Rourke / Facebook.

In het digitale tijdperk zijn het tijdens de midtermverkiezingen van aankomende november vooral de ouderwetse grondcampagnes – van deur tot deur, en van kiezer tot kiezer – die de Democraten aan de overwinning moeten helpen. De race die dat volgens de Democraten gaat bewijzen is die van hun underdog Beto O’Rourke tegen Republikein Ted Cruz in het aartsconservatieve Texas.

In Nederland doen we altijd wat belegen over grondcampagnes: moet ik daar met zo’n flyer op de markt gaan staan? Maar vergis je niet. Grondcampagnes zijn gebaseerd op keiharde feiten, onderzoek en rekenmodules. Het doel van elke grondcampagne is een zo groot mogelijke opkomst. Voor elk contactmoment rekenen de datanerds dagelijks opnieuw uit hoe veel groter de kans wordt dat een kiezer op jouw kandidaat gaat stemmen.

Opkomst verhogen is verdomd hard werken.

Verantwoordelijk voor een grondcampagne in Amerika? Je krijgt elke dag nieuwe targets; de statistieken zijn je marsorders. Opkomst verhogen is verdomd hard werken: stem voor stem. Al voelt het misschien niet zo, de vrijwilliger met die flyer op de markt maakt wel degelijk een verschil. Juist die gedrevenheid is het wapen van de Democraten deze midterms.

De vrijwilligersopkomst op een donderdagmiddag begin juni – 22 weken voor ‘E- day’ doet eerder denken aan de slotbijeenkomst voor verkiezingsdag. De sfeer heeft iets weg van blije groepstherapie on steroids: opgewonden, emotioneel en gedreven. Stuk voor stuk zijn deze vrijwilligers klaar met president Trump, klaar met tegenstander Cruz en klaar om zich in te zetten voor een overwinning. “Over Austin maak ik me geen zorgen,” zegt de vrouw naast mij. “Maar hoe zit het met de rest van Texas?”

Het is de vraag van één miljoen. Texas is de grootste staat van Amerika met een paar kleine geconcentreerde plukjes blauw in een diepdonkerrood en uitgestrekt oppervlak. De opkomst afgelopen verkiezingscycli was grofweg drie Republikeinen tegenover één Democraat. Hoe vecht je daar tegen? Terug naar de basis is de strategie: de campagne die de meeste handen schudt, wint de verkiezingen. Simpel gezegd omdat persoonlijk contact (waar je als vrijwilliger uitgebreid op wordt getraind) over de jaren heen de meest effectieve manier van opkomstbevordering is gebleken.

In alle facetten van de campagne is persoonlijk en kleinschalig het uitgangspunt.

Met dat uitgangspunt lopen ‘Beto’ en zijn campagne elk dorp in de staat af en spreken ze elke stemgerechtigde Texaan die ook maar het kleinste greintje twijfel over Trump toont. De tournee langs elk zaaltje in elke uithoek van alle 254 counties in Texas is net afgerond. De komende maanden bezoekt de campagne de plekken waar de winkans het grootste is nog vele handdrukken meer. In alle facetten van de campagne is persoonlijk en kleinschalig het uitgangspunt: digitaal, fondsenwerving en media ademen het gevoel van een gesprek aan de deur.

De kans dat Beto wint is niet groot. Maar de campagne in Texas is een liefdesbetuiging in hoofdletters aan de grondcampagne. In tijden van Facebook en andere sociale media vind ik dat een overwinning.