Het campagnejaar 2013 (1)

Welke campagnes sprongen er het afgelopen jaar uit? Het team van BKB neemt het campagnejaar 2013 met u door. Over de Paus, De Tour, Zwarte Piet, R Kelly, de Tweede Kamervoorzitter en jongeren in de natuur. Vandaag deel 1.

Maarten van Heems
Uit de vele campagnehoogte- en dieptepunten van 2013 kiest de wielerliefhebber in mij er dan toch een uit het peloton. Begin dit jaar werd het wielrennen moreel failliet verklaard. Dopingschandalen uit heden en verleden werden breed uitgemeten en kwamen tot een grandioos hoogtepunt in de openbare biecht van Lance Armstrong bij Oprah. Toen Michael Boogerd niet lang daarna ook bekende jaren van het verboden spul gesnoept te hebben was het bal in de polder compleet. Zelfs op dope konden onze jongens niet winnen! De nette Rabobank had zich toen reeds teruggetrokken uit deze ‘vuile’ sport. Dit was uiteraard nog voor bekend werd dat de ploegleiding zelf de benodigde apparatuur had aangekocht en voor het begrip ‘Libor’ nationale bekendheid verwierf. Het kan verkeren.

Bleven over: een mannetje of vijftig à zeventig toprenners en personeel onder de naam ‘Blanco’. Deze mannen zijn erin geslaagd om in één Tour de France ‘het wielrennen terug te geven aan het volk’. Met deze ietwat pathethische uitspraak wordt bedoeld: respect en waardering van het publiek herwonnen én sponsoring weer aantrekkelijk gemaakt voor het bedrijfsleven.

De Rabobank had zich gecommitteerd aan het doorbetalen van alle contracten in 2013. Daarmee kon electronicaboer Belkin gratis instappen als naamgever van de ploeg. In het nieuwe groenzwarte tricot gingen negen getergde renners ongekend los in de belangrijkste wielerwedstrijd van het seizoen. Direct in de eerste etappe zat Lars Boom in een lange ontsnapping, halverwege de Tour zorgden ze met de collega’s van Quickstep voor de mooiste etappe in jaren door het hele klassement overhoop te gooien in een vlakke waaieretappe en tot in de laatste week deden ‘Bau’ (ke Mollema) en ‘Lau’ (rens Ten Dam) mee om het podium. Hoewel ‘we’ opnieuw met lege handen staan qua etappezeges staat de renner eind 2013 gewoon weer op zijn voetstuk. Een sterk staaltje campagnevoeren met de benen.

131223_CW-Tour
 


Marleen van der Steen
De Zwarte Piet discussie heeft mij het meest geraakt dit jaar. En vooral het opvallende zwijgen van de partijen van wie ik anders had verwacht (of gehóópt). Geen enkele politicus (op vice-premier Lodewijk Asscher na) durfde zijn vingers te branden aan een genuanceerde reactie. Het quasi grappige sprintje van Alexander Pechtold om de Pownews camera te ontwijken maakt duidelijk dat dit voor de linkse partijen een té gevoelig onderwerp is om een mening over te hebben. Terwijl dit juist het moment was om publieke verantwoordelijkheid te nemen en het verhaal te vertellen over de samenleving waar jouw partij voor strijdt. Maar dat verhaal lijkt geeneen partij (nog) te hebben.

 


Joris Tjaden
Het campagnemoment van dit jaar is overduidelijk de launch van het 10e studio-album van de onbetwiste koning van R&B. De 46-jarige R. Kelly kondigde al maanden van te voren de komst van Black Panties aan. 10 december was een dag om naar uit te kijken. Zijn campagne om het album onder de aandacht te brengen speelde zich voornamelijk online af. Via Instagram hield Kellz zijn gretige volgers op de hoogte met snippets van het aankomende album en ieder nummer kreeg een aparte opmaak die weer gedeeld kon worden. Dit gebeurde uiteraard ook, aangezien de titels even vindingrijk als briljant zijn. Bijvoorbeeld: ‘Marry the Pussy’, ‘Throw Money On You’, ‘Legs Shakin” en ‘Crazy Sex’.

De zanger, deed ook de ronde bij de belangrijkste (vak)media om de boel nog even aan te slingeren. Vooral een interview met Rolling Stone waarin hij van willekeurige woorden seksueel getinte muziekteksten smeedde is briljant.

Op de releasedatum zelf wilde R. Kelly en zijn team de aandacht op Twitter goed vasthouden en lanceerde daarom #AskRkelly. Met die hashtag kon de wereld voor even the man himself aan de tand voelen. Dit ging natuurlijk vreselijk mis. Met een reputatie als de zijne en muziek dat zich alleen maar op één thema richt (seks), was het ook niet anders te verwachten. De jolige vragen stroomden snel binnen, de meeste in de trend van deze: is your song “If I could turn back the hands of time” what you wish for when you meet a women and she tells you she’s over 18? #AskRKelly

En het is zo jammer, want uiteraard is Black Panties weer een pareltje.


Noortje Jacobs
Sinds 13 maart 2013 staat de Argentijnse Paus Franciscus aan het hoofd van de katholieke kerk. De eerste paus uit het zuidelijk halfrond en de eerste Jezuïet, maar ook in andere opzichten hebben we te maken met een bijzondere man. Al bij zijn aantreden baarde hij opzien door een simpel verblijf te verkiezen boven het pauselijk paleis. Bovendien dineert hij in de gemeenschappelijk eetzaal en ook zijn oude tweedehands auto werd niet vervangen door de gebruikelijke Mercedes. Een man die eigenlijk doodgewoon is gebleven. En zoals het een echte katholiek betaamt, bidt hij voor de zieken en sluit hen liefdevol in zijn armen. Ook een kind dat tijdens een speech op het podium holt en de paus een uitgebreide knuffelsessie geeft, wordt door Franciscus niet weggestuurd, maar liefdevol over zijn bol geaaid. Maar de nieuwe Paus gaat ook met zijn tijd mee en is niet vies van het nemen van een selfie. Maar misschien nog wel het meest bijzondere is dat hij een handreiking doet naar hen die door het katholieke geloof niet altijd met respect behandeld zijn of zelfs verstoten. Hij praat met atheïsten, kust de voeten van moslima’s en oordeelt niet over homo’s en abortus. Dit alles heeft er toe geleid dat Time hem heeft uitgeroepen tot Person of the Year.

Maar de campagne van de Paus heeft een veel groter doel dan het menselijk en toegankelijk maken van de Paus als persoon. Zijn campagne zorgt er ook voor dat de naam van katholieke geloof gezuiverd wordt. De visie van de nieuwe Paus sluit veel meer aan bij de ideeën van de huidige tijd. Geen afkeer van homoseksuelen, een sobere levensstijl en het tonen van naastenliefde. Paus Franciscus wil het geloof weer aantrekkelijk maken en zelfs rasatheïsten moeten toegeven dat hij op een erg sympathieke manier campagne voert.


Ufuk Esmer
Wat te doen als je als politicus niet tevreden bent over het functioneren van een collega, maar dit niet openlijk kan, wil of durft te uiten? Simpel: zoek in de Nieuwspoort contact met een bevriende journalist, vertel deze tussen neus en lippen door dat echt iedereen kritiek heeft op het functioneren van de collega, en wacht rustig af. Resultaat: een vernietigend artikel in de Volkskrant van zaterdag 14 december over het functioneren van Anouchka van Miltenburg, waarin maar liefst 8 van de 12 fractievoorzitters anoniem hun beklag deden. De Volkskrant heeft zich, in haar drang naar scoops, gewillig laten gebruiken als campagneplatform voor klagende politici.

Een publieke ”campagne” om anoniem de positie van een weifelende Kamervoorzitter aan de kaak te stellen. Hoewel Van Miltenburg nog niet is opgestapt, kan niet gezegd worden dat de campagne heeft gefaald. Het komende half jaar is cruciaal: Het functioneren van Van Miltenburg zal nog meer onder een vergrootglas liggen dan dat het sinds de ”huilaffaire” lag. Als Van Miltenburg in de ogen van de fractievoorzitters niet voldoende verbetering in haar functioneren toont kan je er vergif op innemen dat er wederom een artikel in de Volkskrant zal verschijnen. Mijn voorspelling voor de titel? ”Hoe lang blijft Van Miltenburg nog Kamervoorzitter?”

Anouchka van Miltenburg


Margriet Bakker
De campagne OERRR van Natuurmonumenten gericht op kinderen is een duidelijke, pure en vrolijke campagne. De beelden en de kinderen doen me denken aan de tijd dat ik zelf dagelijks buiten speelde. Het doel is om kinderen meer met de natuur in aanraking te laten komen. Dat is hard nodig! Toen ik lerares was op een middelbare school waren mijn leerlingen geshockeerd door het feit dat er wilde zwijnen in Nederland leefden. Daar hadden ze geen idee van. Voor hen is het Vondelpark de natuur in Nederland. Dat de campagne dit jaar aansloeg, is te zien aan de sterke stijging jonge(!) leden!