Gaat AI zorgen voor meer waardevolle menselijke interactie? – RISE, dag 2

Bob Zhang van Didi Chuxing. Foto: Justin Koornneef.

BKB’ers Justin Koornneef en Maarten van Heems bezoeken deze week RISE in Hong Kong, de grootste conferentie in de Aziatische regio over online media, politiek en campagnevoeren. Om lessen te leren voor onze Nederlandse praktijk en voor een kijkje in de toekomst.

Op dag twee van de conferentie staat AI centraal, oftewel Artificial Intelligence, oftewel computers en apparaten die zelfstandig beslissingen kunnen nemen zonder menselijke tussenkomst. Al kun je over die definitie twisten. Zoals over alles wat met AI te maken heeft. Een eclectische dag waarop iedereen er iets anders onder lijkt te verstaan en AI voor de meest uiteenlopende problemen oplossingen moet bieden. Hieronder een verslag waarin Justin schrijft over hoe start-ups zich presenteren en Maarten over de toekomst van werk, transport en menselijke interactie.

Maarten van Heems over AI in werk, transport en menselijk contact:

Als je dit kunt lezen, dan hoor je waarschijnlijk bij de 20% van de wereld die niet wordt bediend door het Chinese Didi Chuxing. Missie: ‘het probleem van transport oplossen’. Oprichter Bob Zhang (wie de wereld wil veroveren, kiest een makkelijke voornaam) strooit een paar cijfers over ons uit. Didi is actief in meer dan 1.000 stedelijke gebieden en 550 miljoen gebruikers doen samen 40 miljard routeverzoeken per dag. Dat aantal is vooral zo hoog vanwege de carpoolopties om auto’s en minibusjes te delen met drie tot zeven andere gebruikers. Dat genereert zoveel data dat het bedrijf in de gebieden waar ze actief zijn, 85% van de transportvragen en -bewegingen kan voorspellen voor het komende kwartier. Op die data laten ze AI los en op basis daarvan deed Zhang een aantal voorspellingen voor infrastructuur en transportmiddelen.

In plaats van automobilisten vertellen hoe lang hun reis duurt op basis van de te verwachten drukte, gebruikt Didi hun data over de te verwachten transportwensen voor de komende 15 minuten om nu al in 20 steden in China, 1.300 stoplichten daar zo op af te stemmen dat die reistijd korter wordt. Adaptieve infrastructuur, aan de horizon gloort de laatste file ooit. Didi kan ook steeds beter inschatten wat makkelijke ritjes zijn en wat moeilijke. Qua route, drukte, weersomstandigheden, etc. Zodat ze weten waarvoor je nog een mens nodig hebt als chauffeur en wanneer een zelfsturende auto nu al prima is. Daarmee hoeven we niet meer te wachten tot alle uitdagingen rond de zelfsturende auto volledig zijn opgelost, maar kan het systeem nu al gebruikt worden waardoor al die uitdagingen ook weer sneller opgelost worden.

Als je baan ligt op een terrein waarop AI goed presteert, zoals spraak en interpretatie, dan heb je nog vijf, maximaal tien jaar.

Dan Brad Smith, CEO van Microsoft, over AI en de toekomst van werk. Hij legt uit dat je als mens tot 96% van wat je leest, hoort en ziet, begrijpt. De rest vult je hersenen zelf in. Microsoft-programma’s (zoals hun vertaalprogramma tussen 62 talen) komen op sommige terreinen nu al rond de 90%. Die laatste 10% is het moeilijkst, maar er is geen reden om aan te nemen dat de mens niet overtroffen gaat worden qua vermogen tot begrip, interpretatie, etc. Smith windt er geen doekjes om. Als je baan ligt op een terrein waarop AI goed presteert, zoals spraak en interpretatie, dan heb je nog vijf, maximaal tien jaar. Denk aan bestellingen opnemen in de drive through van McDonalds (het blijft toch een Amerikaan). Beroepen die meer draaien om warmte en menselijk contact, zoals verpleging en verzorging, blijven. Ook pleitte hij voor een ‘eed van Hippocrates’ voor AI-ontwikkelaars. Net als in de medische wetenschap zou er een ‘do no harm’-principe moeten gaan gelden. Op basis van een wereldwijde discussie over tijdloze waarden.

Brad Smith van Microsoft. Foto: Maarten van Heems.

Die boodschap van Smith gaat waarschijnlijk grotendeels verloren aan de Aziatische ‘unicorns’ – bedrijven die het van start-up tot een waarde van meer dan één miljard euro hebben geschopt, het liefst sneller dan jij kunt bedenken of je wel echt behoefte hebt aan hun oplossing – die hun verhaal kwamen vertellen op RISE. Niet altijd even sterk overigens, zie het verhaal van Justin hieronder. Rode draad: hoe haal ik met behulp van AI elke menselijke interactie uit product of dienst X?

Tinder-oprichter Sean Ted verwacht dat AI gaat zorgen voor meer waardevolle menselijke interactie en minder techverslaving.

Smith vond wel een medestander in Sean Red, oprichter van de grootste vleesmarkt ter wereld, Tinder. Hij verwacht dat AI gaat zorgen voor meer waardevolle menselijke interactie en minder techverslaving. Je telefoon weet straks namelijk wanneer je wel en niet gestoord mag worden en waarvoor. Als je voor het eerst in lange tijd weer eens met je moeder aan het lunchen bent, komen berichten van je werk er niet doorheen, want het gesprek met je moeder is echt belangrijker. Je verloofde mag wel storen, want wat hij / zij zegt, wil je misschien wel met je moeder bespreken. Moet je alleen niet zelf het systeem in de war schoppen door via Tinder een bijvrouw te zoeken wanneer je moeder even naar de wc gaat.

Justin Koornneef over startups en hoe zij zich presenteren

Al jaren timmert Bill Liu met zijn bedrijf Royole aan de weg: opgericht als startup in 2012 naar een miljardenbedrijf met meer dan 1.200 medewerkers. Wat ze maken? Buigbare schermen, een wonderlijke technologie om naar te kijken. En als bezoeker van RISE denk je direct: daar ligt een waanzinnig verhaal voor het oprapen. In een gesprek komt dan ook snel de vraag: wat is in jouw ogen de belangrijkste les die je hebt geleerd in de afgelopen zes jaar? ‘What you need is a great team with vision and ideas.’ Ja, oké, maar wat nog meer? ‘It’s all about the execution.’

Sean Rad, CEO van Tinder, vertelde vandaag dat het allemaal draait om ‘passie’. Daarnaast was elk probleem ‘een kans om van te leren’. Dat heeft er bij hem voor gezorgd dat zijn datingapp wereldwijd doorgebroken is. Het is een terugkerend thema bij de grote namen van bekende tech-bedrijven: ze vinden het lastig om een goed verhaal te vertellen. Nauwelijks anekdotes, geen enkele persoonlijke noot, maar vooral heel veel platitudes.

Als BKB’er ben ik er natuurlijk ook extra gevoelig voor: hoe zorg je er nu voor dat jouw boodschap goed wordt verpakt?

Als BKB’er ben ik er natuurlijk ook extra gevoelig voor: hoe zorg je er nu voor dat jouw boodschap goed wordt verpakt? En toen was daar de door Maarten hierboven genoemde Bob Zhang, de oprichter van Didi Chuxing. Dit Chinese bedrijf wordt gezien als hét bedrijf om in de gaten te houden voor de toekomst. Ze hebben niet voor niks Uber verslagen. In heldere woorden legt hij uit dat hij een probleem zag in de straten van Beijing: er waren dan wel 68.000 taxi’s, maar toch moest men gemiddeld nog 20 minuten wachten op zijn rit. Kunnen we dit niet aanpakken? Hij formuleerde zijn missie: ‘Didi wants to solve the problem of moving things around.’ Erg inspirerend klinkt het niet, maar het is een kapstok waar hij sindsdien van alles onder hangt. Het begon met taxi’s, minibussen en carpoolen, maar in 2018 breidt het zich ook uit naar het bezorgen van eten. Efficiënt transport, dat is waar Bob Zhang enthousiast van wordt.

Lees ook: Hoe lang lopen Hong Kongers nog door rood? – RISE, dag 1

De volgende stap voor Didi Chuxing is het efficiënter maken van de complete Chinese infrastructuur op basis van data en met het gebruik van algoritmes. En sinds zijn praatje ben ik plotseling ook erg enthousiast over het bestaan van ‘slimme lantaarnpalen’. Zo kan het dus ook.