Fretz 2025 – Eindelijk Onderweg

Fretz 2025 is de titel van mijn autofictieve debuutroman. Het boek gaat over de jonge kunstenaar Johan Fretz die als twintiger worstelt met zijn keuze tussen kunst en politiek. Uiteindelijk vindt Fretz zichzelf jaren later in het Krasnapolsky op de Dam, omringd door zijn campagneteam. Het is verkiezingsnacht en binnen enkel uren zal hij weten of hij de volgende Minister-President is van het Koninkrijk der Nederlanden.

Een boek geschreven vanuit mijzelf dus, met zowel werkelijke als fictieve elementen. Een roman over een persoonlijke zoektocht, vanuit mijn oprechte verlangen naar een andere blik op dit land en deze tijd. Omdat het boek gaat over mijzelf als premierkandidaat van de toekomst, wilden we van de campagne ook een kunstwerk maken waarin mijn boodschap van hoop in presidentiële stijl werd overgebracht.

Dus hing mijn gezicht opeens door de hele stad. Fretz for President. Het logo, met een duidelijke knipoog naar Obama’s logo, verspreidde zich als een olievlek door Amsterdam. Ik was als de afgelopen jaren gewend dat het vaak hard ploeteren is voor een beetje aandacht voor de dingen die je maakt, dus was blij verrast door de massale belangstelling van pers en media in mijn boek en campagne.

Belangrijk voor mij was dat elk verschillend aspect van de campagne weer een creatie op zich moest zijn. Het campagnefilmpje dat ik maakte moest bijvoorbeeld geen opzichtige boektrailer worden, maar een filmpje met dezelfde boodschap die ik met het boek wilde vertellen, alleen dan in een andere vorm. Dat werkte, want mensen voelen dat je ze met een filmpje iets geeft, een creatie die op zichzelf staat in plaats van iets dat je iets maakt dat ze dwingend verzoekt naar de boekwinkel te gaan. Allicht hoop ik dat mensen door zo’n filmpje ook geïnteresseerd raken in mijn boek of in mijn theatervoorstellingen, maar als ze alleen al genieten van dat filmpje en het ze inspireert, ben ik ook al heel gelukkig.

Wat mij werkelijk overrompeld heeft is de kracht van het massamedium televisie. Je hoort nog al eens wat toekomstvoorspellers prevelen over de ondergang van tv maar zelden in mijn leven heb ik zoveel reacties gekregen als na mijn optreden bij Pauw & Witteman.

Ik heb me dankzij de grote kranten-interviews en mijn aanwezigheid bij Pauw & Witteman met Fretz 2025 opeens gemanifesteerd voor een veel groter publiek dan ik hiervoor gewend was. Het is een bijzondere gewaarwording dat deze campagne er na twee weken al voor gezorgd heeft dat ik niet meer voortdurend aan de poorten sta te rammelen, maar dat poorten soms opeens opengaan. Een van de gevolgen daarvan is dat ik plotseling door heel veel meer mensen gezien word en er meer belangstelling komt voor hetgeen dat ik met zoveel liefde maak en doe. Ik word opeens een stuk serieuzer genomen. Dat is fijn, maar meer bekendheid zorgt er uiteraard ook voor dat er ook mensen zijn die mij en mijn verhaal helemaal niks vinden en dat ook laten weten via social media. Dat is even wennen voor deze gevoelige dwaas, maar dat hoort er natuurlijk gewoon bij, wanneer je het publieke domein betreedt. Niks om over te zeuren dus.

Wat mijn grootste les is die in deze campagne tot nu toe is dat mensen iets zelfs willen ontdekken en vervolgens zelf willen bepalen of ze het omarmen. Natuurlijk is het goed om af en toe, zeker aan het begin van een campagne, zichtbaar te zijn en wat tamtam te maken, maar het is nog veel belangrijker om dat te doceren. Pas dan voelen mensen de ruimte er iets mee te doen. Ik retweet dus geen enkel compliment over mijn boek en ook blijf ik mijn campagnefilmpje niet eindeloos pluggen via bevriende Twitteraars met veel volgers. Dat komt denk ik door een intrinsiek vertrouwen in het boek dat ik met zoveel liefde gemaakt heb, het geloof in het idee dat een verhaal dat de moeite waard is om gezien en gehoord te worden, uiteindelijk zijn weg wel naar boven vindt. Een goede campagne blijkt te zijn als liefde: je mag een mooie vrouw absoluut laten zien dat je interesse in haar hebt, maar je hoeft haar niet meteen te overstelpen met aandacht. Dat werkt averechts.

Voor wie een campagne wil starten heb ik dan ook een welgemeend advies: vertrouw op datgene wat je te vertellen hebt. Wanneer je daarin oprecht gelooft en je verhaal met lef, bravoure en zorgvuldigheid de wereld instuurt, zal de wet van de aantrekkingskracht haar werk verder doen. Wat goed is en ook nog goed gebracht wordt, komt aan!

Fretz 2025 heeft een droomstart gehad. En dit is wat mij betreft pas het begin. Mensen vragen zich af of ik in 2025 echt premier wil worden. De tijd zal dat leren. Het is in ieder geval geen gimmick, want mijn boek en wat ik nu vertel is oprecht, een geluid uit mijn hart dat ik hier en nu, in deze tijd, wil laten klinken. We zullen zien waar dat me brengt.

 

 

Johan Fretz
Johan Fretz is is cabaretier in het duo Gebroeders Fretz. Daarnaast is hij auteur van Fretz 2025, waarin hij zichzelf opwerpt als premierskandidaat van Nederland in 2025. Tevens is hij columnist voor de Volkskrant.