Belachelijk bijzondere mensen gezocht

Aan mijn pols draag ik iedere dag hetzelfde horloge. Eigenlijk is het een supergewoon horloge: klassiek, met een bruin bandje. Ik draag het sinds vorig jaar en iedere keer als ik het zie, denk ik aan twee supergewone mensen, die voor mij heel speciaal zijn: Sara en Kees-Jan.

Van hen kreeg ik het horloge als cadeau voor mijn afstuderen. Het markeert voor mij niet alleen de afsluiting van 7 jaar studeren: het horloge betekent meer voor mij.

Achttien jaar geleden besloten Sara en Kees-Jan namelijk mij pleegzorg te bieden en op mijn 7e kwam ik bij ze wonen. Onmiddellijk kwam mijn leven in een stroomversnelling terecht. Eerder had ik nog nooit op een fiets gezeten, maar nu leerde ik fietsen. Een muziekinstrument had ik nooit aangeraakt, maar nu ging ik wekelijks naar pianoles. En mijn vrees voor het diepe gedeelte van het zwembad veranderde al snel in waterpret door alle zwemlessen die ik kreeg.

Maar vooral kwam ik in een hele warme nieuwe omgeving terecht: ik kreeg drie pleegbroers cadeau die op me pasten, een hele lieve familie om me heen en een geweldige omgeving waarin ik me kon ontwikkelen tot wie ik nu ben.

Door het bieden van pleegzorg deden mijn pleegouders dus iets heel bijzonders. Toch nemen nog veel te weinig ouders pleegkinderen in hun gezin op. Sinds 2005 is de vraag naar pleegzorg fors gestegen, met bijna 70 procent. Dat moet veranderen, want er zijn heel veel kinderen in Nederland waarvoor nog een veilige plek gezocht moet worden.

Daarom voert Pleegzorg Nederland nu campagne. Onder de slogan Supergewone mensen gezocht heeft bureau Johnny Wonder een indrukwekkende campagne opgezet, die waarschijnlijk geïnspireerd is op de campagne van het Amerikaanse Ad Council, zeg maar de Nederlandse SIRE. Zij voerden eerder campagne onder de slogan: ‘you don’t have to be perfect to be a perfect parent’.

Toch schuurt er in de campagneboodschap iets. Mijn pleegouders zijn dan misschien wel supergewoon, maar ze hebben wel iets belachelijk bijzonders gedaan. Ze hebben mijn leven veranderd door mij pleegzorg te bieden. Datzelfde spreekt uit de verhalen op de website: het zijn stuk voor stuk bijzondere en inspirerende verslagen van pleegkinderen en hun pleegouders.

De grote uitdaging voor de komende tijd is voor Pleegzorg Nederland dan ook om te zorgen dat meer mensen iets belachelijks bijzonders gaan doen. Immers: ‘you don’t have to be perfect to be a perfect parent’. Wat dat betreft zijn de verhalen op de website overtuigender dan de campagneslogan zelf. Maar, natuurlijk steun ik de campagne van harte: ik hoop dat veel meer ouders in Nederland serieus gaan nadenken over pleegzorg. Ik besef me namelijk iedere dag, als ik op mijn horloge kijk, dat ik zonder mijn nieuwe thuis niet had kunnen komen waar ik nu ben.

Foto: Pleegzorg Nederland.