A hurricane of phone calls

Sandy slecht nieuws voor de campagne? Hell no! Ik heb nog nooit zoveel mensen aan de telefoon gekregen op een maandag.  De rest van de stad zit stormvrij thuis en neemt voor de verandering zijn telefoon op, ik haal mijn targets. Targets zegt u? Nou en of. Welkom in de geoliede Obamamachine.

Girard, Noordwest Philadelphia. Een van de slechte buurten in de stad en mijn turf. Mijn opdracht hier is het opbouwen van buurtteams; mini-operaties van vrijwilligers die stemmers bereiken en de opkomst op 6 november zo groot mogelijk maken. Een grote opkomst – zeker in dit soort buurten – is gunstig voor de Democraten. Aan de manier waarop ik dat doe komt geen dichterlijke vrijheid te pas. Mijn instructies zijn helder, mijn targets evenzeer.

Zoals ik zijn er honderden Obamasupporters die in alle 50 staten op precies dezelfde manier buurtteams bouwen; uitvoerig getraind en opgeleid werken we eenduidig als kleine radertjes in het grote Obamabouwwerk. Ook zij plegen telefoontjes en gaan langs de deuren. Ook zij werken met targets en rapporteren elke dag op gezette tijden ‘up the chain of command’. De cijfers gaan tot aan Chicago en via dezelfde lijn weer terug naar het veld. Een nieuwe dag, een nieuw target.

En zo plegen mijn team en ik vandaag honderden telefoontjes. Met Democraten die Bill Clinton graag weer terug zien. Met stemmers die homo’s en vrouwen ook wel belangrijk vinden maar niet zo belangrijk als de economie  – dus Romney stemmen dit keer. Met trouwe fans die Obama zeker weer steunen maar dit weekend een bruiloft/begrafenis/weekendtrip hebben dus – jammer, jammer – écht geen campagne kunnen voeren. Zo is ook het aantal ‘ziekzwakmisselijke’ inwoners in Philadelphia vandaag tot recordhoogte gestegen. De telefoontjes waar het wél lukt maken alles weer goed. Een paar oprechte ‘thank you so much for doing this’ , ‘God Bless you’ , en ‘you are amazing’s’ doen de rest.  Aan het eind van de rit bel ik mijn resultaten door en begin morgen weer vrolijk opnieuw.

De strakke organisatie van het veld is de sleutel tot de overwinning in de slotfase van de campagne. Het is niet alleen de hoeveelheid kantoren waar Obama punten op scoort, het is evenzeer de kwaliteit van zijn organisatie die het verschil maakt. Obama is de eerste president die zijn campagne-organisatie na zijn inauguratie in stand heeft gehouden. Vier jaar lang heeft hij kunnen bouwen aan de structuur en de kwaliteit van zijn organisatie. Volgende week zal blijken of die investering zich uitbetaald.

Laila Frank
Laila is Amerika-kenner, politiek strateeg en campagneveteraan. Als freelance journalist verschijnt ze onder andere in De Groene Amsterdammer en Bernie Magazine en op NOS Radio. Voor het National Democratic Institute geeft ze campagnetrainingen. Mooiste klus ooit: Field Organizer voor de Obama-campagne in Philadelphia in 2012. Ze woont en werkt afwisselend in Los Angeles en Amsterdam.