Zuivere koffie: van FairTrade naar FairChain

Bijna al onze koffie komt uit ontwikkelingslanden, terwijl zo’n 98% van de toegevoegde waarde van ons kopje koffie gaat naar een handvol westerse koffiemultinationals. Geen wonder dat koffieproducerende landen als Ethiopië afhankelijk zijn van ontwikkelingshulp. Toen ik  deze cijfers leerde kennen, was ik verbijsterd. Dat moet anders kunnen, dacht ik, en zo ontstond het businessmodel voor Moyee Coffee: het eerste koffiebedrijf dat het roer radicaal omgooit en een duurzame keten nastreeft.

FairTrade kennen we sinds 1959 en is ontstaan uit het streven ontwikkelingshulp overbodig te maken door meer eerlijke wereldhandel. Een nobel streven en FairTrade was een eerste waardevolle eerste stap in de goede richting. Maar na 25 jaar blijkt helaas de impact erg beperkt. Het is tijd voor de volgende, radicalere stap: FairChain. Want alleen binnen een eerlijke keten ontvangen producerende landen een wezenlijk deel van de opbrengst in de wereldwijde koffieketen én kan de kwaliteit van koffie gewaarborgd worden.

Moyee Coffee is een 50-50 joint venture met lokale Ethiopische ondernemers. Moyee Coffee betaalt Ethiopische boeren 20 procent meer voor hun groene koffiebonen dan de marktprijs. Maar dat is niet alles. Moyee laat de bonen vanaf volgend jaar ook door lokale, Ethiopische ondernemers branden. Een bruine boon is gemiddeld namelijk 3 tot 5 keer meer waard dan een groene boon.  Zo verschuift een extra schakel in de keten naar Ethiopië en kunnen ze daar meer geld verdienen. 300% meer!

Moyee streeft niet alleen een duurzame koffieketen na, maar wil vooral ook extreem goede koffie leveren. Waar koffie van andere, grote en kleine koffiemerken een mix is van bonen van over de hele wereld, komen de bonen van Moyee uitsluitend uit specifieke gebieden. De eerste koffie van Moyee komt uit de streek Kaffa in Ethiopië: de bakermat van koffie. We kopen alleen de beste bonen van producenten die we persoonlijk kennen. Dat blijkt te werken: de recensies van de eerste lading Moyee koffie zijn lovend. Kenners prijzen Moyee bonen aldus  “een absolute topper. 86-87 punten. Jasmijn, perzik & bergamot […] Fantastische koffie, ik kan niet anders zeggen”.

Om de koffierevolutie in gang te zetten is de eerste oogst nog groen naar Nederland gekomen en zijn de bonen hier gebrand. Met de opbrengst van de verkoop van deze eerste lading bonen (10.000 kg.) krijgt de branderij die op dit moment in Ethiopië wordt opgezet een vliegende start. Daarnaast worden lokale ondernemers geschoold in het branden van koffie, zodat ze straks zelfstandig aan de slag kunnen als brandmeester. Dat is wat wij noemen Revolution in a cup.

Om de Revolution in a cup in gang te zetten trapte Moyee Coffie onlangs een campagne af: The 1 Million Cup Revolution. Die campagne is volledig gestoeld op guerrilla tactieken, sociale media en internet www.moyeecoffee.com.

Reacties

blog comments powered by Disqus