Zuid-Afrika kijkt naar Amerika, deel 1

‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’ schiet er door mijn hoofd wanneer ik de verkiezingscampagnes in Zuid-Afrika volg. De campagnestrategen van zowel de grootste oppositiepartij Democratic Alliane (DA) als die van het regerende African National Congress (ANC) hebben heel goed naar hun collega’s in de Verenigde Staten gekeken.

TV-spot ANC

Over deze 1 minuut durende TV-spot van het ANC is uiterst zorgvuldig nagedacht. Heel subtiel claimt het ANC met de zin ‘just yesterday we gave birth to democracy’ en met slechts een paar, maar oh zo veelzeggende beelden, de erfenis van de vader des vaderlands Nelson Mandela.

De makers van de spot benoemen vilein de cynische en negatieve verhalen die er verteld worden over ‘ons land’ en terwijl de beelden van een land in opbouw en voorspoed aan het oog voorbijtrekken vertelt de voice-over dat het ANC alsmaar vooruit kijkt en is blijven bouwen.

Gedurende de gehele spot is geen spoor te bekennen van President Jacob Zuma. De aanhoudende stroom aan geruchten en negatieve verhalen over de lijsttrekker van het ANC hebben de makers overduidelijk doen besluiten de presidentsbonus te laten voor wat die is en Zuma volledig buiten beeld te laten. Als je dat dan vergelijkt met de TV-spot die het ANC bij de vorige verkiezingen in 2009 gebruikte valt de afwezigheid van de president pas echt op.

In plaats daarvan concluderen de makers dat ‘South Africa is a better place to live in than 20 years ago’ en gooien ze alles op waar het ANC de komende jaren verder aan gaat bouwen en meer van gaat leveren. Om aan het einde, zonder Nelson Mandela bij naam te noemen, terug te grijpen op zijn slogan uit 1994: ‘Vote ANC, a better life for all.

Kijk nu nog een keer naar de TV-spot en vergelijk die dan met de herverkiezingspot van Ronald Reagan uit 1984 en beantwoord dan de vraag of de strategen goed naar hun vakgenoten in de VS hebben gekeken.