Zeven mini-lessen voor een goede campagne én lobby

De eerste dag na de verkiezingsuitslag begint de campagne gewoon weer, is een van onze lessen tijdens de campagnetrainingen die we in Nederland en wereldwijd geven. Stilzitten is er niet bij. Ook al is de formatie nog in volle gang, het startschot voor de campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 is al gegeven. Want op tijd is eigenlijk al te laat in de politiek.

Daarom leek het ons van respectievelijk campagnebureau BKB en lobbybureau WKPA tijd om een training campagne en lokale belangenbehartiging te geven aan organisaties die hun thema op de gemeentelijke agenda willen hebben. We gaven in april een eerste training, deze maand en volgende maand geven we er nog een aantal. Wat vertellen we tijdens deze training? We lichten graag een tipje van de sluier op met deze zeven lessen.

1. Vergeet je visie niet
En dat betekent niet alleen praten in problemen, maar ook oplossingen bieden. Zoals Jim Messina, campagneleider van president Barack Obama in 2012 zegt: “People have to give a shit first.” Je moet jezelf afvragen: waarom ik, waarom nu, en wat heb ik te bieden wat anderen niet hebben? Sta nooit met een mond vol tanden, zoals deze jongen van Jong Leefbaar Rotterdam:

2. Kijk in de spiegel
En doe dat voordat anderen je voor zijn. Om een goede strategie op te zetten, moet je je zwaktes onder ogen komen en weten waar je sterktes liggen.

3. Durf te kiezen
Omdat je budget en middelen altijd beperkt zijn, is het belangrijk om je strategie specifiek te richten op bepaalde groepen. Want heel Nederland bereiken met je boodschap, dat wil iedereen wel, maar dat is vaak niet realistisch en niet effectief. Doe goed onderzoek naar je potentiële doelgroep, en pas daar je strategie op aan.

4. Cynisme is een keuze
“Just as much as idealism is a choice. You get to decide how to respond to the world around you.” Een waardevolle uitspraak van voormalig speechschrijver van president Barack Obama Jon Favreau, die in 2014 de zesde BKB Lezing uitsprak.

5. Halen en brengen
Oké, je hebt een gesprek met een raadslid. En nu wil je hem of haar eens goed uitleggen hoe het zit en wat ze moeten doen. Heel begrijpelijk en overigens altijd fijn als je concreet aangeeft wat je precies van het raadslid verwacht en/of verlangt. Maar zorg ook dat je de tijd neemt om te horen wat de ander misschien van je wil weten. Zorg dat je ook die informatie aanlevert. Vaak ben je nog interessanter dan je al dacht.

6. Wees geen grijze muis
Ja ja, lobbyisten doen vaak geheimzinnig. Achter de schermen en zo. Ons advies: val juist lekker op! Er is niets mis met zichtbaarheid.

7. Alles draait om timing
Je bent snel te laat, maar te vroeg is ook weer niet goed. Lastig hoor. Eén ding is zeker: het is nu de hoogste tijd om te beginnen met je campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018.

Smaakt dit naar meer? Op 19 mei en 9 juni zijn nog wat plekken beschikbaar voor onze campagne- en lobbytraining. Inschrijven kan hier.

Foto: WKPA.