Wie lokt ons woensdag naar de stembus?

Boze burgers, luie burgers, teleurgestelde burgers of ongeïnteresseerde burgers. Al decennialang lopen de opkomstpercentages van de gemeenteraadsverkiezingen terug. En al even lang maken mensen zich daar druk om. Dat resulteert in een hoop gezeur, maar ook in een aantal bijzondere initiatieven. Alle partijen voeren natuurlijk campagne om zoveel mogelijk kiezers op hen te laten stemmen, maar er zijn ook partij-overstijgende initiatieven om de opkomst te bevorderen. Van particulieren die debatten organiseren, scholierenverkiezingen, de Stemwijzer, tot verkiezingskranten voor gemeenten. Vandaag een top 5 van de meest in het oog springende acties.

1. Brief van de burgemeester
In 2011 heeft de Rijksuniversiteit Groningen een onderzoek gehouden waaruit blijkt dat een stempas die vergezeld gaat met een persoonlijk brief van de burgemeester er voor zorgt dat de groep mensen met een intentie om te gaan kiezen met 10% stijgt. Dit is ongetwijfeld een van de simpelste manieren om de opkomst te bevorderen, maar toch laten veel burgemeesters deze kans schieten. In Woensdrecht en Ederveen hebben de burgemeesters het wel begrepen. Zij stuurden een persoonlijke brief aan jongeren die voor het eerst mogen stemmen.

2. Gemeente biedt korting aan als je gaat stemmen
Ook aan de opportunistische burger is gedacht. Want in gemeente Amsterdam bieden ondernemers op 19 maart korting of gratis artikelen aan op vertoon van je stempas. Bij Pakhuis de Zwijger en Theater Meervaart krijg je een gratis kop koffie, bij Bakkerij Boordje de Leeuw krijg je krentenbollen toegestopt en bij Slagerij Poldersvaart krijg je zelfs een plakje worst (ik verzin het niet, kijk maar). Hoewel ik betwijfel of mensen eerder gaan stemmen wanneer ze een gratis kopje koffie krijgen, heeft de actie wel een ander positief effect; namelijk media-aandacht. Veel lokale media hebben deze actie opgepikt en dat geeft de gemeente een podium om te vertellen waarom stemmen belangrijk is.

3. Stemmen op interessante plekken
In Leiden kunnen kiezers stemmen op een kinderboerderij en in het Rijksmuseum voor Oudheden. In Amsterdam in Artis of het Rijksmuseum. In 2007 konden stemmers in Rotterdam in de Euromast stemmen en die locatie bleek bijzonder populair. Er stonden lange wachtrijen, een droomscenario voor elke politicus.

4. Journalistiek spreekt zich uit
Ook de media roept op tot kiezen. Het Parool publiceerde een artikel om de zwevende kiezer een handje te helpen. Mohamed Rabbae, directeur Landelijk Beraad Marokkanen, roept op de The Post Online Marokkaans Nederlandse burgers op om te stemmen. In Gelderland slaan verschillende lokale media de handen ineen en roepen met de campagne #gldstemt burgers op om naar het stemhokje te gaan.

140317_CW2

5. Verkiezingsfestival

Om verkiezingen zo interessant mogelijk te maken voor een groot publiek, organiseren verschillende organisaties een verkiezingsfestival. BKB, de Volkskrant en Pauw en Witteman  organiseren op 18 maart het Festival van de Lokale Democratie in de Melkweg. Op deze avond wordt ‘Het beste Raadslid van Nederland’ bekend gemaakt. Op deze manier komt er meer aandacht voor de lokale democratie. Maar ook de inwoners van Leiden kunnen van het stemmen een feestje maken en naast stemmen ook genieten van theater, muziek en exposities.

Hebben al die methodes ook succes? De gemiddelde opkomst van de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 was 54,1%. Woensdagavond zullen we weten hoeveel mensen dit jaar naar het stembureau gaan. Mijn advies: overtuig je opa, vader, collega, vriend of buurman te gaan stemmen en ga samen naar het stembureau. Kleine moeite, groot resultaat.