Wat vindt U daar nou van?

Hoe zou het nu gaan met Chizki Loonstein? De kloeke hoofdpersoon uit het Franse insneeuwverhaal was vanmorgen ineens door de nieuwe paus verdrongen uit het NOS journaal. Het voxpopblokje werd nu ingevuld met een hardloper in blauw trainingsjasje ‘uit het bisdom Den Bosch’. Zijn commentaar op de nieuwe paus, uitgezonden in alle journaals van 22.00 uur gisteren tot en met vanmorgen 10.00 uur: ‘Tja, ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken.’ Daar moeten een paar miljoen kijkers het maar mee doen.

De NOS is al regelmatig kritisch aangesproken op het uitbundige gebruik van de stem des volks. In een speech over de zin en onzin van straatinterviews uit 2009 stelt voormalig hoofdredacteur van het NOS journaal Hans Laroes dat het zinvol is om de mensen aan het woord te laten over wie het gaat. Want: ‘Mensen zijn per definitie deskundig als het gaat om hun eigen omstandigheden. Een makelaar weet veel van de huizenmarkt. Een zieke bejaarde van de kwaliteit van de zorg….’

Aardige gedachte, maar het is de vraag wat die deskundigheid dan voorstelt. Die zieke bejaarde heeft dan wel ervaring uit de eerste hand op het gebied van kwaliteit van de zorg, maar diezelfde bejaarde ziet maar één zorginstelling van binnen en zal over het algemeen geen samenhangend beeld van de zorg in heel Nederland hebben.

Laroes geeft in zijn betoog dan ook aan dat de ‘stem des volks’ altijd een aanvulling moet zijn op hard nieuws. Maar zijn opvolger lijkt die lijn zo langzamerhand wat uit het oog te verliezen. Is het feit dat er veel sneeuw valt in Noord-Frankrijk reden genoeg om een Nederlander die toevallig in de file staat uur na uur om een statusupdate te vragen? En wat was de deskundigheid van de hardloper die ‘niet wist wat hij van de nieuwe paus moest denken’?

Volgens Wikipedia (wisdom of the crowds, niet te verwarren met wisdom van enkelingen uit de crowd) is de definitie van nieuws: ‘alle informatie van een zeker algemeen belang die tot dusver aan publieke waarneming was onttrokken. Het gaat doorgaans over een recent feit, een actualiteit, waar collectieve belangstelling voor bestaat.’

Beste redactie van het NOS journaal, hier een voxpopje van ondergetekende, een van uw trouwste kijkers:

‘Schoenmaker, blijf bij je leest en beperk je in godsnaam (mag wel toch in deze week van de nieuwe paus) tot informatie en feiten en verlies je niet in nodeloze tenenkrommende reportages over de collectieve belangstelling die daarvoor bestaat.’

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.