Warm bad of koude douche?

Nu zelfs Knevel en van den Brink live in de uitzending de uitdaging aangingen, is er geen ontkennen meer aan. De Ice Bucket Challenge is ook in Nederland een hit.

De rage waarbij iemand gefilmd wordt terwijl hij of zij een emmer ijskoud water over zichzelf leeggooit, waaide over uit Amerika. De bedoeling is om hiermee aandacht te vragen voor ALS, een neurologische ziekte waarvoor op dit moment geen werkende behandelmethode bestaat. Door na het behalen van een nat pak anderen uit te dagen om binnen 24 uur hetzelfde te doen, verspreidt de actie zich razendsnel via sociale media. Het weigeren van de uitdaging betekent een donatie doen aan de stichting die ALS bestrijdt.

In Amerika heeft inmiddels bijna elke beroemdheid er aan moeten geloven. Mark Zuckerberg, Bill Gates, Jimmy Fallon, allemaal haalden ze een nat pak. Interessant detail is dat de actie geen initiatief is van de stichting die ALS bestrijdt. De Ice Bucket Challenge bestond al langer, maar staat nu, met de hulp van een aantal beroemdheden, volledig in het teken van de strijd tegen ALS.

Dit is ook een van hoofdredenen voor het succes van de actie. Het is niet de organisatie die mensen tot actie moet dwingen. Deelnemers nomineren elkaar. Het is daarnaast een leuke uitdaging, waarbij het makkelijk is om zelf mee te doen. Ook zijn de filmpjes makkelijk te delen via Facebook en Twitter. Alle basisingrediënten voor een hit zijn daarmee aanwezig.

De actie werkt zelfs zo goed dat een grote hindernis wordt overwonnen. Een emmer ijswater over je heen gooien staat namelijk gelijk aan niet te hoeven doneren aan ALS. Toch kiezen veel mensen er voor om beide te doen.

Het feit dat de actie niet is gestart door de stichting ALS brengt ook een risico met zich mee. Er is geen enkele controle op de manier waarop de uitdaging zich ontwikkelt. Je ziet daardoor al verschillende filmpjes waarin de ziekte ALS en de link om te doneren niet meer voorkomen (16% van de tweets en Facebookberichten bevat de term ALS). Het risico daarvan is dat het leeggooien van emmers ijswater groter wordt dan de ziekte waar het om gaat en uiteindelijk misschien wel een eigen leven gaat leiden. Ook Charlie Sheen probeerde dit duidelijk te maken toen hij in zijn video in plaats van water een emmer met $10.000 over zich heen stortte. ALS is niet te bestrijden met water was zijn argument. Het aantal critici (zoals bijvoorbeeld Georgina Verbaan) dat het met hem eens is groeit.

Het is echter de vraag of de kritiek terecht is. Het aantal donaties aan fondsen die strijden tegen ALS is explosief gestegen de afgelopen weken. Terwijl in Nederland goede doelen, door dalende overheidssteun, steeds meer op zoek moeten naar individuele donateurs, lijkt dit de perfecte manier te zijn om hen aan te spreken. Een ludieke actie waar makkelijk aan mee is te doen en die zichzelf deelt. En het feit dat de actie veel geld ophaalt voor een goed doel, lijkt mij geen reden tot kritiek.

Is dit nu een les voor campagnestrategen? De hype op dit moment viel uit toeval in elkaar. De actie die op 15 juli startte had niets te maken met ALS. En de actie had celebrity Jimmy Fallon (Tonight Show) nodig om echt viral te gaan, terwijl de boodschap eigenlijk een verkeerde is: gooi ijs over je heen zodat je niet hoeft te doneren. Maar voor Stichting ALS is dit nu wel de kans en uitdaging om de aandacht vast te houden. Zo snel mogelijk de BN’ers aan je binden die mee hebben gedaan en proberen die in te zetten voor je campagne, op een moment dat iedereen al lang weer vergeten is waarom we nu eigenlijk in de zomer van 2014 een bak ijswater over onszelf heen gooiden.

Reacties

blog comments powered by Disqus