Waarom propagandafilmpjes tegen terrorisme nuttig en noodzakelijk zijn

Een oorlog voer je altijd op meerdere fronten. Daar hoort propaganda bij. De terroristen van ISIS hebben dat goed begrepen. De internationale coalitie tegen ISIS inmiddels ook. Er wordt steeds meer tegenpropaganda ontwikkeld, en dat is een uitstekende ontwikkeling.

isis

De gruwelijke propagandabeelden van de islamitische terreurorganisatie ISIS gaan de wereld over. Executies worden gefotografeerd, gefilmd en verspreid via een uitgebreid online-netwerk van jihadisten en hun sympathisanten. We hebben de beelden allemaal wel eens voorbij zien komen in het afgelopen jaar. De terroristen hebben zelfs een eigen glossy met extremistische propaganda: Dabiq. Die propaganda bereikt westerse (potentiële) jihadisten die nog een laatste zetje nodig hebben om de tocht naar Syrië of Irak te maken en zich daar te vestigen met het gezin. Hoe voorkom je dat moslims al radicaliserend in die propaganda gaan geloven?

Die vraag kan op veel manieren worden beantwoord, en er is niet één klip-en-klare oplossing. Maar wat in ieder geval níet helpt, is niks doen terwijl de vijand propaganda verspreidt en zo nieuwe strijders werft. De Amerikanen zijn vrij snel aan een online-propagandacampagne begonnen met de naam Think Again, Turn Away (meer dan 22.000 volgers op Twitter) in een poging de narrative te veranderen. Dagelijks worden talloze berichten de wereld ingeslingerd met maar één boodschap: sluit je niet aan bij ISIS, want het is helemaal niet zo fantastisch als ze je willen doen geloven. Je wordt als kanonnenvoer gebruikt en je wordt geëxecuteerd als je naar muziek luistert of als je wordt aangezien voor homoseksueel.

De Britse anti-terreurdenktank The Quilliam Foundation is nu ook een propagandacampagne begonnen met de hashtag #NotAnotherBrother en een sterk campagnefilmpje dat inmiddels 25.000 keer is bekeken. Het interessante is dat deze campagne niet is gefinancierd vanuit de overheid. Het geld is verzameld met crowdfunding. Dankzij donaties door 150 mensen uit 10 verschillende landen kon de productie van het propagandafilmpje beginnen.

De vraag is of tweets, Facebook-berichten en YouTube-filmpjes jihadi’s tegenhouden. Enige scepsis is volkomen terecht. Maar als al die tegenpropaganda ook maar één potentiële jihadist tegenhoudt, is het wat mij betreft al een succes. De anti-terreurcoördinator van de Europese Unie zei eerder dit jaar ook dat er meer online content moest komen om jongeren tegen te houden zich aan te sluiten bij ISIS. Dat moet inderdaad gebeuren, nog veel meer dan nu het geval is. Een tweede goede reden voor deze tegenpropaganda is dat de overheden en maatschappelijke instanties aan het publiek laten zien dat ze kosten noch moeite sparen om de strijd op alle fronten aan te gaan. En dat is zeker geen overbodige luxe tijdens een oorlog.

Reacties

blog comments powered by Disqus