Waarom elke campaigner meer als Elon Musk moet denken

Foto: SpaceX / Wikimedia Commons.

Wat kunnen wij leren van Elon Musk, het ambitieuze gezicht van Tesla, SpaceX en Solarcity?

Naar aanleiding van de lancering van de Falcon Heavy in februari en de daarop volgende blog van mijn collega Ufuk besloot ik mijzelf te verdiepen in Elon Musk. Wie is deze man die de automarkt (Tesla), de ruimtevaart (SpaceX) en de zonne-energiemarkt (SolarCity) aan het vernieuwen is? En kunnen wij als campagnebureau iets van hem leren?

Sindsdien heb ik de serie over Elon Musk van de onvolprezen Tim Urban van WaitButWhy gelezen. Een ongelofelijk inspirerend boek op vele vlakken, met een aantal lessen voor iedereen die zich met campagnes bezighoudt. Antwoord: denk als een wetenschapper en gebruik voor elke campagne deze vier stappen.

1. Doelen stellen= wat je wil bereiken x wat realistisch mogelijk is

Doelen stellen begint altijd met de vraag: wat wil je bereiken? Hoe kom je van situatie A naar situatie B? Urban noemt dit de Want Box.

Jammer genoeg zijn niet al jouw doelen haalbaar. Je wordt beperkt door de realiteit, de mogelijkheden van de wereld en je eigen vaardigheden. De Reality Box.

Uit de overlap tussen deze twee ontstaat een poel aan potentiële doelen. Zo wil Elon Musk bijdragen aan het overleven van de mensheid. Door twee grote uitdagingen op te lossen:

1. Het energievraagstuk/klimaatopwarming;

2. En een menselijke kolonie op mars als plan B voor de aarde (in het geval van onbewoonbaarheid of een meteoriet die alles vernietigt).

Daarover zegt Elon Musk zelf:

So it’s sort of like—I’m more like the gardener, and then there are the flowers. If there’s no garden, there’s no flowers. I could try to be a flower in the garden, or I could try to make sure there is a garden. So I’m trying to make sure there is a garden, such that in the future, many flowers may bloom.

2. Strategie

Nadat je een doel hebt gekozen, is het tijd om hier je middelen aan te besteden: tijd, energie, geld, overtuigingskracht, etc. Je strategie is de meest effectieve manier om deze middelen te gebruiken en bij je doel te komen. Dit is altijd een hypothese die getest moet worden.

Nu je strategie is gevormd, is het tijd om in actie te komen: aan de slag! Met de uitvoering van je strategie krijg je nieuwe data en feedback die je gebruikt om je strategie te verbeteren. Bepaalde delen van je strategie worden gesterkt in hun hypothese, andere delen verzwakt en nieuwe ideeën borrelen op. Je past je strategie hierop aan en gaat ermee door.

3. Denk als een wetenschapper: reflecteer, blijf leren en kom in actie

Terwijl jouw strategie steeds meer verbetert, veranderen jij of jouw organisatie en de wereld gewoon door.

Dit heeft invloed op je Want Box en Reality Box en uiteindelijk op je doelen. Misschien heb je nieuwe doelen gekregen of zijn bepaalde doelen behaald of juist niet meer realistisch. Je moet dit dus op tijd merken, door voldoende te reflecteren.

Aan de andere kant verandert de realiteit ook continu. Het gaat uit van je eigen vaardigheden en de huidige staat van de wereld, maar ook dit kan veranderen. Dit vraagt om voortdurende scherpte om jezelf op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in de wereld. Wanneer je dit niet doet, kan het gebeuren dat je de voorgenomen loonsverhoging moet intrekken (denk aan ING).

4. Uitzoomen: sluiten je doelen nog aan op je strategie en andersom?

Nu heb je dus twee mechanismes:

1. Een mechanisme om doelen te formuleren (onder);

2. Een mechanisme om doelen te bereiken (boven).

Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar? Je hebt namelijk voor beide een andere mindset nodig. Voor het bereiken van je doelen zit je op een microniveau met een laser focus. Om resultaten te behalen, moet je echt je tanden ergens inzetten.

Maar door de tijd kan jij of de wereld om je heen veranderen en passen de eerder gestelde doelen niet meer bij jou als persoon of organisatie. Dit is de moeilijkste stap van allemaal.

Om dit te checken, moet je uitzoomen van je micromissie en aan macroreflectie doen. En wanneer blijkt dat je doelen zodanig zijn veranderd, vereist dit ook een macroverandering; een nieuwe baan zoeken, andere prioriteiten stellen, etc.

Zo komt Tim Urban tot dit definitieve plaatje.

In mijn ogen gaat het bij deze stap te vaak mis. Bijvoorbeeld voor de PvdA (en misschien wel voor alle gevestigde organisaties). De PvdA was te veel gefocust op regeren, besturen en het behalen van resultaten. Terwijl ze te weinig hebben gereflecteerd of deze doelen nog wel aansluiten op de continu veranderende wereld. De PvdA zit daardoor al enige jaren in een existentiële crisis, waarbij ze zichzelf afvragen: waartoe bestaat de PvdA? Wat zijn onze doelen?

Conclusie
Deze mindset die door Tim Urban aan Elon Musk wordt toegeschreven is in mijn ogen relevant voor elke campaigner die succesvol wil zijn. Voor alle (langlopende) campagnes is het belangrijk om deze vier stappen erbij te pakken. We moeten blijven reflecteren op onze doelen, blijven bijleren over de mogelijkheden van de wereld en dit omzetten in een strategie die je continu bijwerkt. Kortom: denk een beetje meer zoals Elon Musk.