Vluchtelingencampagne Duitse krant Bild is een groot succes

Na vijf dagen is de ‘Wir helfen’-campagne van de Duitse krant Bild om vluchtelingen te steunen een groot succes. Alle Nederlandse en veel Europese media hebben aandacht besteed aan de opvallende campagne. En dat is niet alles; veel Duitsers komen in actie om vluchtelingen te helpen.

Er wordt de laatste dagen met lof gesproken over de sympathieke actie van Bild, de krant die in feite bekend staat om twee dingen: roddels en een conservatief geluid. Dit roept natuurlijk de vraag op in hoeverre de goede bedoelingen van Bild gemeend zijn. Is het misschien vooral een slimme publiciteitsstunt om meer aandacht te krijgen en sympathie op te wekken? Net als veel andere media kampt ook Bild met teruglopende oplages. Maar vooralsnog krijgen ze het voordeel van de twijfel.

Bild heeft zijn campagne groots ingezet. Niet alleen zijn er deze hele week online en in de papieren editie achtergrondartikelen te lezen over de herkomst van Syrische vluchtelingen en de verschrikkingen in Boedapest, ook spoort Bild samen met talloze bekende Duitsers aan het speciale ‘Wir helfen’-logo te delen op Facebook, Twitter en Instagram. Het is een slimme actie waarbij Bild in de voetsporen probeert te treden van onder andere Facebook en hun homohuwelijkactie.

Online roept de krant op mensen die initiatieven zijn begonnen om vluchtelingen te helpen zich te melden via een speciaal e-mailadres. Mensen nemen vluchtelingen in huis, leren ze Duits of sorteren de gedoneerde spullen. Het geeft een goed gevoel al deze blije vluchtelingen te zien en tegelijkertijd voel ik me geroepen ook ‘iets’ te doen. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik zoveel individuele acties heb gezien; van een Airbnb voor vluchtelingen tot inzamelingsacties voor schoenen, fleecedekens en geld. En dan zijn er ook mensen die drie weken op Kos vluchtelingen gaan helpen.

Waar NGO’s moeite hebben om voldoende geld in te zamelen voor vluchtelingenkampen in Syrië zie ik nu overal op Facebook individuele hulpacties verschijnen. Over de situatie in Syrië hoorde je jarenlang nauwelijks meer wat (even voor de duidelijkheid: de oorlog barstte al in 2011 los), maar nu het leed bij ons op de stoep verschijnt, wordt iedereen wakker. Is dit de kracht van de (sociale) media of moeten we concluderen dat de traditionele aanpak van NGO’s niet meer werkt en mensen eerder geneigd zijn geld te geven aan acties waar ze persoonlijk bij betrokken zijn? De komende tijd komen we erachter of deze persoonlijke hulpacties een goede bijdrage leveren of dat ze juist de chaos versterken.

Lees ook: hoe de Duitse krant Bild in de bres springt voor vluchtelingen.

Foto: Bild.