Verhalen zijn er om gedeeld te worden

Als wij een campagnetraining geven, leggen wij eerst uit waar BKB oorspronkelijk vandaan komt. Wie waren er in het begin bij in 1999? Waar is het fundament van het bureau gelegd?

Eva-en-Justin-I

Het verhaal van Niet Nix, van de zolderkamer op de Prinsengracht, van de strijd voor het voorzitterschap van de PvdA. En dan komt de volgende stap: waarom houdt BKB zich dan al 16 jaar bezig met campagnes? Uit de politiek haalden de oprichters van BKB hun inspiratie. Het vertellen van verhalen bleek een universeel vak.

Al snel werd de BKB Academie opgericht: maandelijks contact met een diverse groep jongeren. Hoe kijkt een grafisch vormgever naar campagnes? Waar vinden een architect en een historicus elkaar? De uitdaging werd opgezocht. De blik van buiten. Door verschillende expertises in één ruimte bij elkaar te zetten, werden er nieuwe inzichten gecreëerd.

Toen wij een maand geleden het idee hadden om 11 gesprekken op te zetten tussen BKB’ers en campagne-experts voelde dit dan ook volkomen logisch. Het zit in het DNA van ons bureau. Wij gaan graag het gesprek aan om te zien waar er raakvlakken zijn, waar je elkaar vindt.

Deze verhalen willen wij echter ook niet op de plank laten liggen. Ze zijn er om gedeeld te worden. BKB16.nl past daarmee in het rijtje van BKB Campaign Watch en het blog van de BKB Academie.

Bewust gingen wij op zoek naar verschillende invalshoeken. In gesprek over vormgeving en grafisch design met Floor Wesseling en over politiek engagement met Ron Meyer. De vraag die centraal stond: hoe vertellen we nog verhalen met de huidige technologische mogelijkheden?

Als eindredacteur heb ik alle gesprekken doorgepluisd. Ik ben op zoek gegaan naar een rode draad, ook al verschillen de thema’s. Kunnen we conclusies trekken of is er alleen sprake van een momentopname? Eén aspect sprong eruit: flexibiliteit en aanpassingsvermogen.

Of het nou gaat om een grote organisatie als KLM of een kleine startup als Peerby: ze schakelen snel en maken hun beslissingen niet alleen meer op basis van intuïtie. Data is ook een steeds grotere rol gaan spelen. Het doet denken aan de Lean Startup-methode, die Ieteke Schouten van Peerby omschrijft. ‘Je bent constant op zoek naar wat wel werkt en wat niet.’ Oscar Kneppers noemt het in gesprek met Ilana Cukier ‘een vorm van denken‘. Niet meer alleen de focus op het eindproduct, maar ook de weg ernaartoe krijgt veel aandacht.

Martijn Geerlings, werkzaam bij Optimizely en een evangelist van data-analyse, slaat de spijker op de kop: ‘Maar als je de menselijke factor eruit haalt, dan kom je nooit op het hoogste punt.’ Bij BKB is dit een dagelijkse uitdaging: de zoektocht naar de balans tussen het vertellen van verhalen én de harde data die je terugkrijgt via de online kanalen. Wat vertellen de likes, de shares en de retweets ons? Deze 11 gesprekken hebben ons in ieder geval in laten zien dat dit ook een universeel vak aan het worden is.

Foto: Rewan Jansen.