Twitter heeft iets nieuws: makkelijk geld doneren via $Cashtag

Veel mensen beseffen het nog niet, maar sociale media zijn al lang niet meer alleen ‘sociaal’. Nu kun je ook al geld doneren aan je favoriete presidentskandidaat.

donaties

Wat begon met het bericht dat Facebook een donatieknop mogelijke maakte voor NGO’s, krijgt nu een vervolg met het nieuws dat je via Twitter politieke donaties kan doen. Met een simpele tweet kan je geld overmaken naar een presidentskandidaat. Geld doneren is nog nooit zo makkelijk geweest. In mijn ogen is dit potentieel een game changer. De samenwerking tussen Twitter en Square is het perfecte huwelijk.

Het is ontzettend simpel: kandidaten registreren zich via Square en krijgen een unieke url, een zogenoemde $Cashtag. Bij het twitteren van deze link ontstaat automatisch een contributieknop waarop donateurs kunnen klikken. Daar vullen ze het gewenste bedrag in, hun rekeningnummer en persoonsgegevens. En het allerbelangrijkste: je hebt de optie om je donatie met je volgers te delen.

Het doneren van geld vond tot nu toe altijd in de private sfeer plaats, maar nu wordt het naar de publieke sfeer gehaald. Daardoor komt het onder de wetten van sociale media te vallen. Dat betekent dat het nieuws over een donatie zich razendsnel kan verspreiden.

Het is een illusie dat we de volledige controle hebben over onze levens. Iedereen is namelijk een product van zijn sociale omgeving. Wat we eten, drinken, kijken en zelfs voelen wordt significant beïnvloed door de mensen om ons heen. Hoe dit precies werkt valt te lezen in het boek Connected: The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives door Nicholas Christakis en James Fowler.

Een van de onderzoeken die ze beschrijven in het boek gaat over roken. Als een persoon voor het eerst begint met roken, stijgt de kans dat een vriend dit ook gaat doen met 36%. Dergelijke onderzoeken zijn ook gedaan naar onder andere obesitas, met ongeveer dezelfde resultaten. Waarschijnlijk zien we straks eenzelfde effect als het gaat om $Cashtags.

De donatieknop heeft de potentie om de vele Facebook- en Twitter-gebruikers te laten doneren en het campagnebudget nog veel groter te maken. Dat lijkt op het moment vooral goed nieuws voor de Democraten omdat zij een grotere online community hebben dan de Republikeinen. Kijk maar naar Hillary Clinton: zij heeft 4,29 miljoen volgers op Twitter terwijl haar Republikeinse concurrent Jeb Bush er slechts 314.000 heeft.

Voor de komende presidentsverkiezingen lijkt een goede sociale-mediacampagne belangrijker te worden dan ooit. Ik kijk er nu al naar uit.