“Rechtse politici gaan vaker vreemd”

Deze week reisde Joan Franka af naar Baku, Azerbeidzjan. Neerlands hoop voor het Eurovisie Songfestival zal daar de bühne betreden met het liedje ‘You and me’. Een nummer dat ze op schandalige wijze gejat zou hebben van een onbekende Kroatische zanger.

In maart reeds kwam VARA programma RamBam met deze indrukwekkende scoop. Tegelijkertijd brachten ze ook het nieuws uit de titel van dit blog. Rechtse politici nemen het minder nauw met de huwelijkse trouw dan hun collega’s ter linkerzijde. En dan was er nog het bericht dat de EU maar liefst € 96.000,- subsidie gaf aan een kunstwerk gemaakt van olifantenpoep.

Bekijk de gehele uitzending hier:

Bekijk de video in andere formaten.

Deze berichten domineerden alle drie kortstondig het nieuws. Met name de ‘grote’ kranten (Volkskrant en Telegraaf) en programma’s als SBS Shownieuws en het Radio 1 journaal waren er snel bij. Degelijke controle van de bronnen werd categorisch achterwege gelaten. Een journalistieke doodzonde die des te pijnlijker werd toen bleek dat RamBam alle ‘nieuws’ volledig uit de duim had gezogen.

Opvallend is dat de ontmaskering (van de scoops) steevast het eerst gebeurde op Twitter. Dat vluchtige medium heeft kennelijk een groter corrigerend vermogen dan de gehele verzamelde Nederlandse pers bij elkaar.

Binnen publiekscampagnes rukt sinds een paar jaar het belang van vrije publiciteit op ten koste van betaalde reclames en advertenties. Zo op het eerste gezicht lijkt de RamBam uitzending dus goed nieuws voor campagnemakers. Verzin een pakkende kop, schrijf een stevig opgeklopt persbericht en voor je het weet domineer je het nieuws.

Maar ik vrees dat we hier op de drempel staan van een gevaarlijke ontwikkeling. De reden dat ingekochte zendtijd terrein verliest is de publieke behoefte aan betrouwbare afzenders. U koopt de krant niet voor de advertenties, maar vanwege de door de redactie gefilterde inhoud. Als je daar niet meer op kan bouwen, dan zullen campagnemakers op geheel nieuwe wijze hun toegevoegde waarde moeten tonen.

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.