Plant the seed

De deuren stonden schots en scheef. Het hout van de huizen was door en door rot. Overal lag troep. Alle veranda’s zaten vol. En we hoorden het in de verte, in karakteristieke slang: ‘You’re in Obama-town, baby!’ De sociale problemen zijn groot, de motivatie om de president in office te houden nog groter.

Het was zaterdagmiddag en ik liep samen met Dick door de straten van Richmond. De reis van de BKB Academie heeft ons geleid naar de achterstandswijken van de grote stad in Virginia. Blank en jong: het valt op in een buurt die compleet gedomineerd wordt door Afro-Amerikanen.

Flyers van Barack Obama in de hand, want we lopen er met een missie: de base van de Democraten motiveren om op 6 november weer het heft in eigen handen nemen. ‘Commit them to vote’ was het motto. Per wijk kunnen 100 stemmen het verschil maken. Als de wijk gaat, gaat de stad; als de stad gaat, gaat Virginia. En volgens de campagnemedewerkers zal Virginia uiteindelijk het verschil maken (ook al schijnen daar de meningen sterk over te verschillen).

Het fenomeen van doorknocking is in Nederland misschien niet zo groot, maar in Virginia zweren ze er bij. Het wordt nog steeds gezien als de meest effectieve vorm van communicatie. Het campagneteam van Obama legt ons uit dat het gaat om het ‘planten van een zaadje’. Hoe je dat doet? Door de kiezer er bewust van te maken dat stemmen ontzettend belangrijk is. Dat het een uniek recht is.

Daarnaast maak je een ‘plan’: ga je stemmen in de morgen? Of juist na je werk? Als ze er uiteindelijk over nadenken betekent dat weer een stap dichterbij een daadwerkelijke stem.

En het slotstuk? Een simpel, maar briljant concept: een kaart die ingevuld wordt waarop staat dat je op 6 november erbij bent. Deze wordt de dag voor de verkiezingen weer naar je gestuurd. Het gevoel van verantwoordelijkheid bevestigd in een klein kaartje. Alles kan helpen.

De dag erop rijden wij richting het campagneteam van Mitt Romney. Het contrast kon niet groter zijn.

We worden afgezet in een villawijk, omlegen door een groot meer waar in het midden een fontein staat. Op de stoep staan gemiddeld vier auto’s. Het is Desperate Housewives in het echt. The American dream, recht in je gezicht.

Bij Obama draaide het om GOTV (Get Out The Vote), 23 dagen voor election day wil Romney zijn achterban er vooral aan herinneren dat het beleid van Obama een ramp is. Een simpele enquête met één vraag centraal: ‘do you approve or disapprove Obama’s policies as the President of the United States?’ Je schotelt een doemscenario voor, waardoor de urgentie wordt versterkt. De reacties hebben allemaal dezelfde strekking: ‘Hell no. Republican all the way! President, Senate and Congress.’

Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: de kiezer eraan herinneren dat op 6 november zijn stem cruciaal is. Een zaadje planten. Ik kan niet wachten om te zien welke daadwerkelijk is blijven zitten.

Justin Koornneef
Justin Koornneef is senior campagnestrateeg bij BKB. In oktober 2012 reisde hij met de BKB Academie af naar Amerika om daar campagne te voeren voor Obama en Romney.