Ophef om logo #TrumpPence: terecht of niet?

Dit weekend presenteerde het campagneteam van Donald Trump het logo van de Republikeinse presidentskandidaat en zijn vicepresidentskandidaat Mike Pence. Het logo bestaat uit een donkerblauwe T die een P doorboort, een paar rode strepen (het moet op een Amerikaanse vlag lijken) met daaronder de namen van de kandidaten en Trumps bekende campagneslogan ‘Make America great again!’. Er ontstond meteen ophef om het logo, want is het niet een tikkeltje suggestief allemaal?

Een goede vriend wees me op dit weekend op de ophef die is ontstaan om het logo van Donald Trump en Mike Pence, de twee kandidaten voor het Witte Huis die deze week door de Republikeinen tijdens de conventie in Cleveland, Ohio worden bevestigd (met veel pijn en moeite overigens; zo zijn er weinig bekende gezichten die het willen opnemen voor de onconventionele Trump).

Enfin, die vriend van mij zei er meteen bij dat hij het waardeloos vindt als journalisten ‘de mening op Twitter’ aangrijpen voor een totaal subjectief stukje. Immers, haters gonna hate, politici liggen altijd onder vuur, en dat vreemde logo van Hillary Clinton met die pijl naar rechts werd ook afgezeken op Twitter. Zo kun je aan de gang blijven.

Toch had de dienstdoende journalist van Politico in dit geval zeker een punt: het logo van Trump/Pence 2016 is niet zo heel sterk. Het lijkt alleen op een Amerikaanse vlag als je je ogen dichtknijpt. Er lijkt niet te zijn nagedacht over de typografie. En dan die T en P. Het heeft een seksuele lading. Althans, in het puriteinse Amerika. Wat doet die T van Trump precies met de P van Pence?

Er kwam via Twitter binnen een mum van tijd een suggestie voor een beter logo:

Na de kritiek besloot het campagneteam een nieuw logo te gebruiken, zónder de ‘suggestieve’ T en P. Minder opvallend en minder ‘aanstootgevend’ (ik gebruik aanhalingstekens omdat je ook kunt overdrijven met de kritiek). Het nieuwe logo van #TrumpPence16 ziet er nu zo uit:

TrumpPence2

Zoals een conservatieve blogger twitterde: dit is de reden waarom je zaken als logo’s moet voorleggen in focusgroepen vol met genadeloze wijsneuzen. Dat lijkt hier niet te zijn gebeurd. Met een goed logo win je de verkiezingen niet, maar het helpt wel als een logo in ieder geval niet afleidt bij het verspreiden en herhalen van de kernboodschap. In het geval van Trump wordt de boodschap ‘Make America great again!’ erin geramd, al maanden.

Over die kernboodschap gesproken: als je de campagneslogan van Trumps tegenstrever Hillary Clinton uit je hoofd weet, is dat bijzonder knap, want die verandert continu. Dat is minstens zo slecht als een campagnelogo presenteren en ‘m veranderen vanwege de kritiek die je krijgt via Twitter. Had zoiets dan eerder uitgezocht in bijvoorbeeld zo’n focusgroep. Aan de andere kant; je kunt ook te veel leunen op focusgroepen, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Foto’s: campagne Donald Trump.