Opgeven is geen optie!

Morgen en overmorgen beklimmen duizenden fietsers Alpe d’Huez. Ze bedwingen de legendarische col uit de Tour de France tot wel zes keer achter elkaar en halen geld op voor kankeronderzoek. Sporten voor het goede doel, zo oud als de weg naar Rome. Been there done that toch? Behalve dat we hier in alle opzichten te maken hebben met een modelcampagne die bewondering en bestudering verdient.

De eerste keer in 2006 brachten 66 deelnemers al meteen 3,5 ton bij elkaar. Vijf edities verder zijn het aantal deelnemers en de opbrengst geëxplodeerd. In 2011 werd maar liefst € 20 miljoen opgehaald. Voor deze week is het doel gesteld op € 30 miljoen en ik denk dat ze dat gaan halen. Daarmee is het de grootste op zichzelf staande Nederlandse fondsenwervingsactie. Zonder de gebruikelijke trucs als bedelbrieven en phonebanking. Waarom zijn ze dan toch succesvol? Omdat ze de perfecte grass roots campagne voeren.

1. Een groots en meeslepend doel dat toch aan ieders persoonlijke situatie appelleert

Eén op de drie mensen in Nederland krijgt kanker. Dat betekent dat vrijwel alle Nederlanders te maken hebben met kanker in hun nabije omgeving. De doelstelling “het overwinnen van kanker” laat dan wel ruimte voor verschillende interpretaties – Betekent overwinnen genezen of onder controle krijgen? Bovendien zijn geen twee gevallen van kanker geheel identiek. Maar iedereen voelt direct aan waar we met elkaar aan werken. Bovendien is er met de missie: “anderen faciliteren en inspireren om goed, gelukkig en gezond te kunnen leven met kanker” binnen het hoofddoel voor ieder wat wils. Je kan fietsen omdat je onderzoek naar kanker wil steunen, omdat je aan jezelf wil bewijzen dat je ondanks je ziekte toch nog kan presteren, om patiënten in je omgeving te inspireren, om je dierbaren te herdenken…

2. Een aantrekkelijk handelingsperspectief: deelnemen is ook meteen winnen

Geen zorgen, hier volgt niet het cliché betoog dat je best doen net zo veel waard is als de beste zijn. Het punt hier is dat de diagnose kanker voor patiënt en omgeving vaak de bodem uit hun bestaan lijkt weg te slaan. Plotseling ben je overgeleverd aan de medische wetenschap en de goede zorgen van je omgeving. En helaas komt het er in veel gevallen nog steeds bovenal op aan of je een geluksvogel bent. Wat dat betreft is de slogan “Opgeven is geen optie!” gevaarlijk gekozen. Want als je pech hebt ben je gewoon kansloos. Maar het biedt wel een handelingsperspectief. Zelfs als jouw situatie hopeloos is, de strijd tegen kanker is dat niet. Immers, er worden miljoenen opgehaald voor onderzoek en er zijn elk jaar nieuwe doorbraken. Of je nou fietst, sponsort, aanmoedigt of vrijwilliger bent, je wordt deel van de beweging.

3. Een klinkende boodschap die zich makkelijk laat navertellen

Iedereen heeft wel eens gehoord van Alpe d’Huez. Daar tegenop fietsen is zwaar. Zes keer op één dag is loodzwaar. Alleen al de titel Alpe d’HuZes maakt duidelijk waar het zo’n beetje om gaat. Onthoud verder “opgeven is geen optie!” en “kanker overwinnen”, voeg een persoonlijke motivatie toe en je hebt de ingrediënten voor de centrale boodschap. Elke politicus zou hier jaloers op zijn. Zelfs als je de klim ‘maar’ vijf keer haalt, of twee keer. Het blijft dezelfde berg en voor je sponsors blijft het verhaal ijzersterk.

4. Een betrouwbare organisatie

Alpe d’HuZes heeft niet alleen als event, maar ook als organisatie een ijzersterke propositie, die in de kern terug te brengen is tot het woord dat ze zelf introduceerden in de Nederlandse taal: het antistrijkstokbeleid. 100% van de sponsorgelden wordt gestoken in kankeronderzoek. Laat dat maar even op u inwerken.

Hier kan ik een hele uiteenzetting op laten volgen over hoe bijzonder dit is in ‘goede-doelen-land’ maar laat ik volstaan met dit bericht over de enigszins vergelijkbare actie Pink Ribbon.

5. Duidelijke strategie, dus alle ruimte voor spin-offs

Een eenvoudige, aansprekende en bovenal duidelijke strategie en boodschap zijn niet alleen cruciaal voor het slagen van een grassrootscampagne, het opent ook de mogelijkheid om duizend bloemen te laten bloeien. Alpe’dHuZes kan zich inmiddels verheugen in live radio- en televisieregistratie door NCRV, een eigen Iphone App, een dagenlange tv-serie over 30 deelnemers, eigen snoepjes, etc. Allemaal niet door henzelf betaald of geproduceerd, maar wel geheel gemaakt volgens de inhoudelijke uitgangspunten van de campagne. Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen.