NOS, neem jezelf eens serieus

De NOS is de laatste tijd de weg een beetje kwijt. De NOS wil veel dingen tegelijk: bovenop het nieuws zitten, inhoudelijke kwaliteitsjournalistiek brengen op een toegankelijke manier, bij de tijd zijn, serieus en op z’n tijd grappig overkomen. In die ambitie zijn ze onderweg vergeten zichzelf serieus te blijven nemen.

Het is geen makkelijke opgave om precies de juiste toon te gebruiken, dat geef ik toe. Maar de NOS moet zichzelf wel serieus nemen. Of het nu gaat om de aanslagen in Brussel, het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne of de marathon van Rotterdam. Drie voorbeelden waarbij het de laatste tijd misging.

1. Is een dode Belg meer waard dan een dode Turk?
nos1
Vanwege een berg aan kritische reacties stelde de NOS zichzelf deze vraag. Op zich is daar niks mis mee. Maar het antwoord op de vraag is echt veel te simpel:

Dat er in de Nederlandse media minder aandacht is voor de aanslagen in Turkije, kan te maken hebben met de complexiteit ervan, zegt Ruigrok. “Niet alleen is Turkije in conflict met Islamitische Staat (IS), maar ook met Koerdische strijders. Zoiets is lastiger uit te leggen voor journalisten. Als het daar duidelijk altijd om IS gaat, dan past het in een verhaallijn als ‘Islamitische Staat komt steeds dichterbij’. Omdat het ingewikkelder ligt, komt het ook verder af te staan van de aanslag in Brussel.”

Dus als iets een beetje complex wordt, haken journalisten af? Want… dat zullen mensen wel niet begrijpen? Dit antwoord doet het journalistenvak op geen enkele manier recht. Hier maakt de NOS zich er te makkelijk vanaf. Het is namelijk een vraag die veel meer in zich heeft. Een vraag die juist wél de moeite waard is om te behandelen.

2. Er wonen vast veel Oekraïners in Rozendaal
De NOS besloot (ietwat schoorvoetend?) uit te pakken met een uitzending over het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Geen makkelijk thema, zeker niet met de campagnes die werden gevoerd door beide kampen. Heel inhoudelijk was het allemaal niet. Kijkend naar de campagne van GeenPeil was de vraag of het wel echt om Oekraïne ging en het Ja-kamp was nauwelijks zichtbaar. En het kabinet had besloten om vooral maar geen slapende honden wakker te maken. Dus daar moest de NOS het mee doen.

In de uitzending namen Rik van de Westelaken en Ron Fresen de binnenkomende uitslagen door: van Schiermonnikoog tot Maastricht en van Groningen tot Rozendaal. In die laatste gemeente was de opkomst het hoogst (49,1%) en stemde 61,6% voor het verdrag. A-typisch, want het landelijke gemiddelde liet een tegenovergestelde uitslag zien: 61% van de kiezers heeft tegengestemd. De verklaring van Ron Fresen?

‘Er wonen vast veel Oekrainers in Rozendaal.’
nos2

Really? Kom op, dat kan beter. Deze opmerking was voor mij het failliet van de uitzending. Fresen deed niet eens meer zijn best om het referendum en de uitslagen serieus te nemen.

3. NOS of Weekend Miljonairs?
Voor de aankondiging van de NOS-uitzending van de marathon in Rotterdam is een redacteur duidelijk geïnspireerd door Weekend Miljonairs. Hieronder het resultaat. Tja, daar moeten we verder misschien maar niet te veel woorden aan vuil maken.

Isabelle Rade
Isabelle Rade werkt sinds 2009 bij BKB en trad in 2013 toe tot de directie van het campagnebureau. Isabelle studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam met als afstudeerrichting 'Europese Politiek'.