Niemand kan meer om Mutti Merkel heen

Hoewel de formatie in Nederland nog in volle gang is, kunnen politieke junkies hun vizier alvast richten op de volgende verkiezingen: naast de Franse, later dit jaar ook de Duitse verkiezingen op 24 september 2017. En die Duitse verkiezingen zijn in volle gang met de deelstaatverkiezingen in Saarland afgelopen zondag 26 maart. Tot ieders verrassing won niet de SPD met de populaire ‘Sankt’ Martin Schulz, maar het CDU met ruim veertig procent.

Het was een belangrijke eerste test voor bondskanselier Angela Merkel, die in september opgaat voor haar vierde termijn. Nog twee deelstaten houden verkiezingen in de aanloop naar september. Op 7 en 14 mei volgen Noordrijn-Westfalen en Sleeswijk-Holstein, maar met een SPD-regering is de verwachting dat het CDU daar niet wint.

Bondskanselier Merkel
Desondanks durf ik te voorspellen dat Merkel eind september bondskanselier blijft. Ondanks haar afnemende populariteit door de vluchtelingenproblematiek en new kid on the block SPD-leider Martin Schulz zijn veel Duitsers de stabiliteit en de sterke economie niet vergeten. Daarnaast kleeft de Europese Unie te veel aan Schulz en kampt de Alternative für Deutschland met interne struggles en is deze partij voor veel Duitsers een brug te ver.

Maar met welke boodschap gaat Merkel de verkiezingen in? Vorige week werd bekend dat autolobbyist van Opel Joachim Koschnicke de campagne van Merkel gaat leiden. Het CDU maakt zich weer klaar, dus laten we even kijken naar de voorgaande verkiezingsboodschappen van Merkel en haar partij.

Verkiezingsposters
In 2005 trad Merkel voor het eerst aan als lijsttrekker. SPD’er Gerhard Schröder was al sinds 1998 bondskanselier en zijn populariteit was tanende. Merkel had de rol die Schulz nu heeft en de verkiezingsposters lieten Merkel en de tekst “Ein neuen Anfang” (een nieuw begin) zien. Het was tijd voor een nieuw tijdperk en Merkel was diegene die daarvoor kon zorgen.

Vier jaar later ging Merkel in 2009 op voor de tweede termijn. Met de boodschap “Wir haben die Kraft” en campagneposters met typische CDU-thema’s zoals familie en een sterkere economie liet ze zien dat ze op de goede weg waren en deze graag wilden voortzetten. Ook verscheen in 2009 voor het eerst een reusachtige poster in Berlijn met foto’s van 1800 personen die het CDU ondersteunden.

Mutti Merkel
In 2013 was de populariteit van de persoon Merkel enorm gestegen. De eurocrisis en de sterke Duitse economie gaf haar in binnen- en buitenland veel bekendheid. In het begin van de campagne was Merkel spaarzaam te zien. De standaard CDU-thema’s hadden de overhand op de campagneposters en de boodschap was “Gemeinsam Erfolgreich“. Naar mate verkiezingsdag dichterbij kwam, was Merkel overal te zien.

De inhoud werd minder belangrijk, maar Mutti Merkel des te meer. Met als hoogtepunt de gigantische poster in Berlijn waarop we de gevouwen handen van Merkel zien met de tekst “Deutschlands Zukunft in guten Händen“. De ruitvormige houding nam ze ooit aan, omdat ze niet goed wist waar ze haar handen moest laten. Inmiddels zijn deze handen het symbool van stabiliteit en vertrouwen geworden.

Deze verkiezingen richt Merkel zich waarschijnlijk op de sterke positie van Duitsland in de wereld ten tijde van Trump, de Brexit en de Turkije-deal. Met wederom een hoofdrol voor Mutti Merkel, want niemand kan meer om haar heen.

Foto: EU2016 SK / Wikimedia Commons.