‘Mensen zeiden dat Jesse Klaver nep was’

Leon Boelens druk met zijn smartphone bezig.

Als je denkt authenticiteit in de politiek te kunnen veinzen heb je het mis, aldus Leon Boelens. Hij is online woordvoerder van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks en vertelt in een interview met Emma Hesselink (BKB Academie 18) openhartig over Jesse Klaver, politieke campagnes en social media.

Hoi Leon! Bij GroenLinks praten jullie voor over een ‘beweging’. Wat is het verschil tussen een beweging en de leden van je politieke partij?
Het woord zegt het al een beetje: ‘beweging’. Dat zijn mensen die voor jou in actie komen, die daadwerkelijk bewegen voor je. Dat zijn niet per se mensen die elke maand keurig een Algemene Ledenvergadering bezoeken. Die mensen heb je ook hartstikke nodig, maar dat is onderdeel van je partij. Een beweging bestaat uit mensen die zich geraakt voelen door ontwikkelingen in de samenleving. Zij hebben het gevoel ‘iets te willen doen’. Als GroenLinks hebben wij denk ik vrij goed die behoefte weten te faciliteren door daadwerkelijk acties aan te bieden waar zij aan konden bijdragen. Dat waren ook niet-leden. Wij willen juist sympathisanten bij de beweging betrekken. Dat zijn mensen die onze politieke boodschap weer aan anderen doorgeven.

“Campagne voeren zonder social media is electorale zelfmoord”

In hoeverre is jullie beweging afgekeken van Obama? Of positief gezegd; geïnspireerd door Obama?
Haters are gonna hate, zal ik maar zeggen. Het is inderdaad best wel een Amerikaanse campagne geweest. Voor onze meetups waren de townhall meetings in Amerika een mooie inspiratie. Het is vet om te zien hoe ze dat in de Verenigde Staten doen. Ik ben bij een meeting met oud-president Bill Clinton geweest en je krijgt daarna gewoon zin om campagne te voeren. In zoverre is het zeker geïnspireerd, of afgekeken, dat mag iedereen zelf invullen. Ik denk echter dat het een logisch gevolg is van de tijd waarin we leven. De vergelijking die men in het begin met Obama trok was toen een beetje een lullige opeenstapeling (red. zoals het fragment van Arjen Lubach). Maar eigenlijk kun je wel stellen dat het gek is dat niet eerder zo’n campagne is gevoerd in Nederland. Toen wij campagne gingen voeren was het 2016. Iedereen zat op social media. Campagne voeren in 2016 zonder social media is electorale zelfmoord.

“Wanneer je authenticiteit faket val je door de mand”

Als campagnemaker ben je vaak bezig met authenticiteit neerzetten. Dat klinkt tegenstrijdig. Authenticiteit moet je toch niet willen maken?
Nee, zeker niet! Je kunt authenticiteit echter wel uitvergroten. Tegen ons zeiden veel mensen dat Jesse Klaver helemaal nep was. Hij zou met die opgerolde mouwen ‘fake’ zijn. Dat zou ‘ie van Justin Trudeau afgekeken hebben, weet ik ‘t. Maar dat is allemaal bullshit. Dat is een rechtse spin waarmee ze hem gemakkelijk in een hoekje zetten. Hij deed dat al toen hij bestuurslid was van Dwars. Daar zijn ook beelden van en Trudeau had toen nog een vieze porno mustache. Ook de zaal binnenkomen op ‘I Gotta Feeling’ van The Black Eyed Peas. Trust me, er is niemand die dat liedje meer haat dan ik. Maar Jesse houdt oprecht van dat nummer en hij luistert dat altijd voordat hij iets groots moet speechen. Toen zeiden we: fuck it, dan gaan we dat ook als campagnelied omarmen. Zo zijn er allemaal kleine dingen die authentiek zijn en die je uitvergroot. Bij mensen zoals jij of bij andere critici gaan dan belletjes rinkelen: ‘oeh, dit hebben ze misschien ge-staged’. Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je authenticiteit faket je in een mum van tijd door de mand valt.

Is jullie manier van campagne voeren, die combinatie van offline en online, de campagne van de toekomst? Ook voor partijen aan de andere kant van het politieke spectrum?
Ik denk dat partijen dit willen overnemen. Je ziet bijvoorbeeld de VVD experimenteren met hoe zij hun achterban kunnen bereiken online. Ze worden steeds ‘jonger’ en brutaler op social media. Zij hebben een hele goeie online-campagne gevoerd, ook al zijn ze een paar keer uit de bocht gevlogen. De Partij van de Arbeid is nog steeds zoekende maar die proberen ook een beetje die kant op te gaan. Thierry Baudet van Forum voor Democratie ziet ook het belang van social media in. Hij doet het iets populistischer, iets korter door de bocht, maar je ziet dat het aanslaat. Het spreekt de idealen van mensen aan. Het zijn grote woorden die ze gebruiken. Deze manier van campagnevoeren, waarbij je offline en online samenbrengt, is here to stay.