Life is a race

Sinds enkele weken ben ik in de ban van Strava. Een nieuwe app waarop wielrenners hun routes, tijden en snelheden kunnen bijhouden. En belangrijker nog: vergelijken met anderen. Het zorgt ervoor dat ik vaker en fanatieker ga sporten. Het doet een beetje denken aan de Nike+-community en de ‘Men vs. Women Challenge’; een van de beste commerciële en maatschappelijke campagnes ooit.

Onder de naam Nike+ bouwt sportmerk Nike sinds 2006 aan een wereldwijde hardloopcommunity waarin mensen elkaar stimuleren tot steeds grotere individuele en gezamenlijke prestaties. Een chip in je schoenen stuurt aan je iPod of iPhone door hoeveel stappen je zet, hoe hard je gaat, welke route je neemt, etc. Die gegevens worden automatisch gedeeld met je vrienden en met de rest van de wereld.

Je kan dus strijden met jezelf om je persoonlijke records te verbreken, maar net zo goed met je vrienden. En die competitie wordt flink aangejaagd door Nike. Zo organiseerden ze een wereldwijde ‘mannen tegen de vrouwen’-competitie. Met prachtige campagnefilmpjes waarin prominente Nikesporters als Zlatan Ibrahimovic en Roger Federer figureerden.

De mix van moderne techniek met de oudste sport die er is en de samenwerking met A-merk Apple heeft inmiddels geleid tot meer dan 11 miljard stappen. Daarmee hebben Nike en Apple niet alleen hun nieuwe producten wereldwijd gelanceerd. Ze hebben ook bijgedragen aan een sportievere en gezondere wereld. Daar kunnen andere merken in een steeds dikker wordende wereld een voorbeeld aan nemen.

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.