Kom op, Nederlandse media! Laten we campagne voeren om de vluchtelingen te helpen

Afgelopen week ging ik eindelijk naar de prachtige toneelvoorstelling Nobody Home van voormalig BKB-academicus Daria Bukvić over hoe het is om als vluchteling in Nederland terecht te komen. Eigenlijk is het stuk verplichte kost voor elke Nederlander.

syria

Voor iedereen die nog niet is geweest: in het voorjaar van 2016 tourt Nobody Home door het hele land. Door het toneelstuk werd ik weer op de absurdheid van de huidige vluchtelingenproblematiek gewezen. Waarom hebben we het zover laten komen?

De beelden uit Hongarije maken me misselijk. De volgepropte treinen met vluchtelingen die worden gedwongen uit te stappen bij een kamp doen me – excuses, ik ga een ontzettende Godwin maken – denken aan veewagons met Joden op weg naar de concentratiekampen. Ongeacht het feit dat premier Orbán zich in principe houdt aan de Europese wetgeving om vluchtelingen te moeten registreren en Hongarije overspoeld wordt door een gigantische groep vluchtelingen, walg ik van de hypocrisie.

En dat terwijl Hongarije eveneens een grote vluchtelingencrisis kende tijdens de Hongaarse Opstand in 1956. Mijn moeder was een van hen. Als eenjarige vluchtte ze met mijn grootouders en oom verstopt tussen de melkbussen in een vrachtwagen en lopend de grens naar Oostenrijk over. Om na een verblijf in een opvangkamp in Nederland te belanden. Waar in 1956 bijna 200.000 Hongaren hun land ontvluchtten proberen nu duizenden niet-Hongaren datzelfde land weer te ontvluchten.

Ik weet niet welk effect de ‘Wir helfen’-campagne van Bild en de talloze inzamelingsacties voor de vluchtelingen hebben. Of er straks in Calais of Lesbos niet gigantische stapels knuffels, schoenen en tandenborstels blijven liggen. Ook ik erger me aan de hypocrisie van Nederlandse media die maandenlang onverschillig waren en zich nu misschien wel geïnspireerd voelen door Bild om in actie te komen.

Maar op dit moment wil ik al mijn schoenen, slaapzakken en geld geven aan welk initiatief dan ook. Zo blijkt maar weer hoe gevoelig we zijn voor de beelden van een verdronken Syrisch jongetje en welke invloed de media op ons hebben. Ja, misschien kunnen we nu concluderen dat de campagne van Bild een succes is geweest. En als Nederlandse media die krant opvolgen met soortgelijke campagneacties voor vluchtelingen, dan kunnen we alleen maar verwachten dat meer mensen zich eens achter de oren gaan krabben.

Daarom zeg ik: kom maar op Telegraaf, RTL Late Night en Pauw. Wij zamelen nog wel extra schoenen in terwijl premier Rutte suikervrije taart eet met Gordon.

Lees ook: vluchtelingenencampagne Duitse krant Bild is een groot succes en hoe de Duitse krant Bild in de bres springt voor vluchtelingen.

Foto: Bild.

Reacties

blog comments powered by Disqus