Kerstgedachte

Deze week vieren we de geboorte van het kindeke Jezus. Hoewel de kerk in de westerse wereld elk jaar verder leegloopt, is dit toch de week waarin iedereen weer even lekker mee doet. Na een periode vol kindermisbruik, financiële malversaties in het Vaticaan en andere ellende zou je zeggen: geniet even van die positieve aandacht en maak er gebruik van in een nieuwe narrative vanuit Rome. De immer strijdbare @pontifex greep het moment liever aan om nog eens stevig in de vlek te wrijven.

Sinds deze maand zit de paus op Twitter. Hij is bij de tijd, wil hij maar zeggen. Zijn inmiddels 1,3 miljoen volgers hebben tot nu toe twaalf tweets tot zich kunnen nemen van de zelfverklaarde spreekbuis van God op aarde. We kunnen stellen dat er daarboven meer inspiratie was toen de Bijbel geschreven moest worden. De hedendaagse boodschappen in 140 tekens hebben een hoog Paulo Coelho-gehalte. Het echte werk bewaart Benedictus voor zijn toespraken.

Terwijl wij ons allen via de commercie, goede doelen en media weer eens heerlijk wentelden in de klassieke elementen van de kerstgedachte – goede werken verrichten (geld geven aan het Glazen Huis), dromen van sneeuw (een onbevlekt landschap!), samenzijn (eten eten eten) en vroomheid (op kerstavond massaal onze ziel redden met eenmalig kerkbezoek) – knalde de paus er met twee kerstgerelateerde toespraken hard in.

Nu eens niet met het goddelijke bericht dat condooms juist leiden tot AIDS, maar dit keer met het hemelse inzicht dat homo’s een bedreiging zijn voor de wereldvrede en dat zij de essentie van het menselijk wezen vernietigen. Nu het homohuwelijk aan een opmars bezig is onder meer Engeland, Frankrijk en diverse Amerikaanse staten, moet de paus gedacht hebben dat het vijf voor twaalf is. En zo maakte hij een kapitale blunder.

Natuurlijk bedient hij met zijn antihomoboodschap het leeuwendeel van zijn miljardkoppige achterban op haar wenken. Maar elke campaigner weet dat je je communicatie zoveel mogelijk moet richten op dat deel van het publiek dat twijfelt, maar dat wel voor je te winnen is.

Juist met kerst krijgt de paus elk jaar zo’n ongelooflijk momentum in de schoot geworpen om zieltjes te winnen en te behouden. Als we met z’n allen weekhartig rond de kerstboom zitten, hoeft hij hem alleen nog maar in te koppen met een suikerzoet verhaal over de kerk als hoeder van vrede op aarde en klaar ben je. In plaats daarvan levert hij zijn tegenstanders ongevraagd ijzersterke argumenten om twijfelaars definitief uit de kerk los te weken. Zo is in Nederland de site www.ontdopen.nl naar eigen zeggen van enige tientallen naar 10.000 bezoekers per dag gegaan. Het kindeke draait zich om in zijn kribbe.

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.