Keep it fun, keep it simple

Wat in 2003 begon als een grap van een aantal vrienden in Melbourne, is uitgegroeid tot een van de grootste wereldwijde campagnes op het gebied van gezondheid. Ondertussen doen 21 landen mee aan Movember en is vorig jaar meer dan 113 miljoen euro opgehaald voor prostaatkankeronderzoek. Op een ludieke manier wordt aandacht gevraagd voor een heel serieus probleem. Elk jaar krijgen meer dan 10.000 Nederlanders de diagnose: prostaatkanker. Elke dag sterven zeven van deze mannen aan de gevolgen van de ziekte. Behoorlijk zorgwekkende cijfers. Daarbij heerst een taboe rond prostaatkanker. Mannen praten liever niet over moeilijke dingen die onder de gordel spelen, laat staan dat ze daar voor naar een dokter zouden gaan. Maar waarom spreekt Movember dan toch zovelen aan?

Als je aan mensen vraagt of ze wel eens van Movember gehoord hebben, antwoorden ze vaak met: ‘iets met een snor en een goed doel, toch?’ Nou, juist ja. De snor is het sterkste en meest opvallende campagnemiddel van Movember. Een man die dertig dagen zijn snor laat staan, is dertig dagen lang een wandelend en pratend reclamebord voor Movember. Het mooie van de campagne is de simpelheid, die veel ruimte laat voor eigen invulling en creativiteit.

Een voorbeeld van een Mo Bro (een mannelijke deelnemer) die een persoonlijke invulling aan Movember heeft gegeven is Robin, een kapper uit Hengelo die grootse plannen heeft dit jaar. Afgelopen weekend was ik in de buurt en stapte ik even bij hem binnen. Aan de muur hingen zelf ontworpen posters en de Movember donatiebox stond al klaar op de toonbank. Toen hij voor het eerst van de campagne hoorde, voelde hij zich heel erg geroepen om mee te doen vanwege persoonlijke gebeurtenissen. Hij maakt honderd prachtige goodiebags, scheert iedereen zijn snor aan het einde van de maand gratis af en praat met al zijn klanten over Movember. Hij noemt Movember een jasje wat hem perfect past. Zijn enthousiasme is aanstekelijk, ik heb er het hele weekend van kunnen nagenieten.

Zo zijn er nog heel veel Robins in Nederland die aangestoken zijn door de visie van Movember: Keep it Fun, Keep it Simple. Tien jaar later is op meer dan 16,500 kilometer afstand van Melbourne een man zo enthousiast over de campagne dat hij nu al een aan het nadenken is over hoe hij de komende jaren Movember nog bekender en groter in Hengelo kan krijgen. Als je dit effect op mensen hebt, dan heb je als organisatie ergens iets heel goed gedaan.

Wil jij ook op je eigen manier betrokken raken bij de strijd tegen prostaatkanker? Schrijf je dan nu hier in, draag dertig dagen met trots die snor en vind een Mo Sista die elke dag tegen je zegt hoe goed je er wel niet uitziet met al dat haar op je bovenlip.

Dit verhaal verscheen eerder op www.bkbacademie.nl

Kathelijne Niessen
Kathelijne is campagnestrateeg bij BKB. Ze groeide op in Brussel en behaalde haar BSc Politicologie en MA Amerikanistiek aan de Universiteit van Amsterdam. In 2008 vertrok ze naar Chicago om Barack Obama te helpen bij zijn verkiezingscampagne. Acht jaar later belandde ze in Denver, Colorado. Dit keer om mee te werken aan de campagne van Hillary Clinton.