Hoe Roemer hogere belastingen als ‘eerlijk’ framet en er nog mee wegkomt ook

Hoe zorg je ervoor dat de media met jouw frame meegaan en precies opschrijven wat jij wil? SP-leider Emile Roemer (lees: zijn campagneteam) laat zien hoe het moet met het voorstel voor ‘eerlijkere’ belastingen.

De term take out the trash day kennen we allemaal. Hetzij van The West Wing, hetzij van journalisten die de serie hebben gezien en slecht nieuws op vrijdagen duiden met die term. Slimme bedrijven, organisaties en overheden proberen op het slechtst denkbare tijdstip, dus aan het einde van de week als journalisten naar huis willen en ze toch al worden overladen met persberichten, hun trash de deur uit te doen. De waarschijnlijkheid is dan groot dat het niemand opvalt of dat niemand zin heeft om er in te duiken en er een (groot) verhaal van te maken. Journalisten willen graag bijtijds naar het café om een biertje te drinken.

Nieuwsluwe zondag
De late vrijdagmiddag gebruik je dus voor slecht nieuws. Maar welk moment van de week gebruik je voor maximale aandacht voor je boodschap? Welke dag is eigenlijk het tegenovergestelde van take out the trash day? Dat is de nieuwsluwe zondag, de dag dat de meeste journalisten hun roes uitslapen en er bijna geen nieuws is. Natuurlijk staat de wereld niet stil op zondagen, maar er verschijnen amper kranten – in Nederland in ieder geval. Daarom krijgt Maurice de Hond altijd zoveel aandacht voor zijn peilingen; hij verstuurt zijn persbericht altijd op zondagochtend voor 10:00 uur. Gasten in tv-programma’s als Buitenhof en WNL op Zondag krijgen ook volop aandacht van de media, want verder gebeurt er niks spannends.

Proefballonnetjes
Zolang journalisten de zondag niet als een volwaardige werkdag beschouwen, blijft het een dag om proefballonnetjes op te laten. Niemand die je tegenspreekt, zelfs journalisten niet. Dat bleek afgelopen zondag wel, toen de partij van Emile Roemer ineens vol in de schijnwerpers stond omdat hij in Buitenhof had gezegd dat we ‘eerlijker’ belasting zouden moeten heffen in Nederland middels het invoeren van een vermogenswinstbelasting om ‘groeiende ongelijkheid een halt toe te roepen’. Een luie redacteur van persbureau ANP zag de uitzending – immers, Buitenhof levert altijd wel nieuws op; in het land der blinden, etc – en zo werd het bericht verspreid over oneindig veel nieuwssites, waaronder een van de grootste, Nu.nl.

Framing
Het voorstel van Roemer stelt, nou ja, niks voor. Hij wil helemaal geen ‘eerlijker’ belastingen en ‘iets meer vragen’ van de ‘allerrijksten’ om ‘de groeiende ongelijkheid’ te stoppen. Oké, het is zijn frame, en dat frame mag hij gebruiken om te doen alsof het een sympathiek voorstel is – maar daar trappen alleen luie journalisten in die liever thuis dan op hun werk zijn. Roemer wil gewoon hogere belastingen: er moet in totaal 4,2 miljard méér worden geïnd. Dat is de kern van zijn betoog en dat zou de kop van het bericht moeten zijn. Er wordt al meer dan genoeg genivelleerd in dit kleine landje. Echter, het ANP fungeerde dit keer als een doorgeefluik van Roemer. Geen kritiek, geen wederhoor, niks. Goed nieuws voor Roemer en zijn campagneteam, slecht nieuws voor iedereen die verwacht dat journalisten – ook op zondagen – hun werk doen.

Aandacht
Enfin, als bedrijf, organisatie of politieke partij kun je daar verder natuurlijk prima je voordeel mee doen. Je moet de nieuwsluwe zondag gebruiken zoals de SP dat afgelopen zondag deed. Aandacht voor je kernboodschap gegarandeerd.

Foto: Wouter Engler / Wikimedia Commons.