Hoe Radiohead opnieuw op briljante wijze alle aandacht opeist

Het is Radiohead wéér gelukt: met een slimme strategie van offline gaan, teasers via Instagram posten en razendsnel een nieuw album aankondigen én uitbrengen, gaat het in de muziekwereld alweer dagen alleen maar over de band.

Ik weet niet wie er achter marketingstrategie van Radiohead – de Beatles van deze tijd – zit. Misschien is het Thom Yorke zelf. Wat opvalt is dat de band bij ieder album iets nieuws probeert, graag experimenteert. Niet alleen op muzikaal vlak, maar ook op het gebied van marketing.

Bij het album In Rainbows in 2007 liet de band de keuze aan de fan hoeveel hij wilde betalen via Radiohead.com. Dat mocht ook 0 euro zijn (het gemiddelde was 2,90 pond). Het was een revolutionair idee destijds. Geen andere muzikant zou het hebben aangedurfd. In 2011 ging de lancering van King of Limbs gepaard met het uitdelen van een gratis krant bij kleine muziekwinkels.

Begin deze maand ging Radiohead van de ene op de andere dag offline in voorbereiding op de lancering van A Moon Shaped Pool. Er was geen website meer, alle tweets van @Radiohead werden verwijderd en ook Thom Yorke zelf haalde alles weg. Dit was het moment waarop alle Radiohead-fans en muzieksites door het dolle gingen (zelfs NU.nl schreef erover).

Niemand wist wat het betekende, behalve dat er iets stond te gebeuren vóór de band weer zou gaan touren (op 20 en 21 mei staan ze in een uitverkochte Heineken Music Hall). Een informatievacuüm waar de band graag mee speelde.

Een paar dagen later – nu een week geleden – postte de band een teaser op Instagram van de eerste single Burn The Witch. En toen nog een. Dit leverde veel media-aandacht op, en veel views voor de eerste nieuwe Radiohead-muziek sinds 2011; op 3 mei werd de muziekvideo online gezet. Er werd ontzettend veel gespeculeerd over de teksten, de muziek en wat er allemaal achter zat.

Een paar dagen later volgde de tweede single Daydreaming, een prachtig nummer met dito muziekvideo. Thom Yorke opent de ene deur na de andere, loopt eenzaam door een parkeergarage en lijkt te zingen over het einde van zijn relatie die 23 jaar heeft geduurd. Opnieuw voer voor talloze artikelen. Fans konden hun geluk niet op. Ik hield een paar dagen lang Twitter in de gaten om de reacties van Radiohead-fans te lezen. Het was niet bij te houden, zoveel werd er getwitterd.

Daar was plotseling ook de aankondiging dat het nieuwe album twee dagen later, op zondagavond 8 mei (gisteren dus), zou verschijnen. De naam van het nieuwe album werd pas bekend bij de release. Het bleef tot op het laatste moment spannend voor de muziekmagazines en de fans.

Ik ben gisteren thuis gebleven om het album zo snel mogelijk te kunnen kopen. Alsjeblieft Radiohead, hier is mijn portemonnee. Doe ermee wat jullie willen. De afgelopen dagen waren als een spannende serie met een ontknoping waar ik alleen maar van durfde te dromen. Gefeliciteerd, het is jullie weer gelukt.

Foto: Radiohead.