Hoe ik campagne zou voeren voor de doodstraf: vijf tips

Na de couppoging van juli 2016 gaan er in Turkije stemmen op om de doodstraf opnieuw in te voeren, “als het volk het wil”. Hoe dat wordt bepaald, is nog onduidelijk: een referendum? Een opiniepeiling? Iets anders? In ieder geval lijkt de Turkse regering voorstander van herinvoering. Om een handje te helpen, presenteer ik hierbij vijf campagnetips om de doodstraf succesvol opnieuw ingevoerd te krijgen.

Tip 1. Begin met een visie
Flanerend over de boulevard, genietend van het leven in het aangename klimaat van Turkije, is het gemakkelijk om niet aan de doodstraf te denken. Onwetendheid is een zegen! Het volk moet daarom bewust worden gemaakt van de enorme leegte die een samenleving zonder de doodstraf kent. Andere landen die minder voorstellen dan Turkije hebben het zelfs! Begin daarom met een visie: definieer het probleem (een samenleving zonder doodstraf is niet af), presenteer je oplossing (laten we de doodstraf herinvoeren) en schets de weg daarheen (met een referendum binnen twee jaar maken we met z’n allen de enige juiste keuze!).

Tip 2. Zorg voor een ijzersterke boodschap en herhaal deze
Vraag eens aan een willekeurige Nederlander wat de campagneboodschap van toenmalig presidentskandidaat Hillary Clinton was. Grote kans dat hij geen idee heeft. De campagneboodschap van inmiddels president Donald Trump? Moeiteloos zal een meerderheid het opdreunen: Make America Great Again. Het nut van een sterke campagneboodschap die door herhaling in het gezamenlijke bewustzijn wordt gestampt, kan niet worden onderschat. Twee suggesties: “de dood is geen straf!” en “alleen de dood is echt groot”.

Tip 3. Bouw een beweging en omarm die ook
De beste campagnes zijn die waar mensen zich met beperkte centrale leiding met hart en ziel voor inzetten. De doodstraf is een uitermate geschikt thema voor een dergelijke grassrootscampagne. Omarm de gezellige Turkse thee-drinkende death squads die je supporters oprichten: zij zullen uiteindelijk tegenstanders over de streep trekken of van de brug af gooien. In beide gevallen is het winst voor de goede zaak!

Tip 4. Wees zichtbaar (op creatieve manieren)
Een goede campagne gaat verder dan simpele posters en gelikte campagnefilmpjes. Kan je je nu echt nog de campagneposters van de PvdA of het CDA van afgelopen verkiezingen voor de geest halen? Wat je wil is op creatieve manieren zichtbaar zijn. Het Pokémon-filmpje van GroenLinks ging viral. Met een gevoelig onderwerp als de doodstraf is dat misschien lastiger, maar niet onmogelijk. Maak bijvoorbeeld zelf een kek filmpje waarin een Pokémon (bij voorkeur Pikachu) publiekelijk wordt geëxecuteerd.

Tip 5. Doe onderzoek
Natuurlijk ken je de stemmers, maar hoe goed ken je ze nou echt? Door goed onderzoek te doen, kan je snel bepalen wie je aanhangers zijn, wie nog twijfelen en wie je tegenstanders zijn. Je beperkte tijd en geld kan je zo effectief mogelijk inzetten. Bijkomend voordeel: je weet meteen wie in aanmerking komen voor de doodstraf!

Volg deze tips en de campagne voor de doodstraf wordt gegarandeerd een succes. De dood? Dat is geen straf!

Foto: Pixabay.

Ufuk Esmer
Ufuk studeert Politicologie in Leiden, doorliep de BKB Academie en is projectmedewerker bij BKB. Hij zet zich daar o.m. in voor de Nacht van Kunst en Kennis, de ASN Bank en Stichting Vluchteling.