Hipsters houden van aardappels

Weer of geen weer, het is nu hartje zomer. De tijd van de oogstfeesten. Afgelopen zaterdag bezocht ik zo’n feest ter ere van de aardappel. En dan niet in Uithuizermeeden, maar in het centrum van Amsterdam. Een voorlopig hoogtepunt in de permanente campagne van de Youth Food Movement (YFM) om mensen meer bewust te maken van wat ze eten. Want ‘je bent wat je eet!’

Het was een wonderlijk gezicht. Hoofdstedelijke hipsters die zich in het industriële decor van club Roest tegoed doen aan grootmoeders aardappelgerechten. Thrillseekers konden met een aardappelkanon hun eigen friet schieten. Toen rond een uur of acht alles op was, deelde de organisatie laatkomers opgewekt mee dat in de ‘echte’ wereld het land nu eenmaal maar een beperkt aantal monden kan voeden.

Met de huidige industrialisatie van onze voedselproductie hoeft het eten in de Westerse wereld natuurlijk nooit op te raken. Sterker nog; er lijden wereldwijd inmiddels meer mensen aan obesitas dan aan honger. Op de site van de YFM is te lezen welke tol die overproductie eist: “schade aan mens en milieu […], mensen raken vervreemd van hun voedsel en verliezen daardoor waardevolle kennis en cultuur […], op allerlei plekken komen de biodiversiteit en de waterhuishouding onder druk te staan…”

YFM houdt ons allemaal een spiegel voor. Niet alleen wat betreft de manier waarop we zelf met ons voedsel omgaan, maar ook over het in de praktijk brengen van je eigen idealen. Want hoewel we kunnen klagen als de beste, gaat onze actiebereidheid meestal niet verder dan een ‘like’ op Facebook.

De oprichters van YFM, onder wie oud-BKB academici Samuel Levie en Linda Vermaat hebben de handschoen wel opgepakt. Niet onder de indruk van de omvang van het probleem dat ze willen oplossen, zijn ze gewoon begonnen. Eerst door zelf alles te leren over voedsel, vervolgens door de cirkel steeds een slagje groter te maken: te beginnen met hun familie en vrienden, via een eigen jaarlijkse YFM academie voor jonge professionals en studenten uit de horeca, landbouw en voedingssector, naar een oogstfeest waarop 1000 hipsters alles leren over de aardappel.

De wereld is nog niet gered. Maar deze grassrootscampagne maakt steeds grotere rimpels in de vijver.