Het zichzelf overtreffende succes van de Nederlandse megabadeend

Iedereen heeft ‘m weleens gezien: de gele megabadeend van de Nederlandse kunstenaar Florentijn Hofman. Zijn succesvolle kunstwerk was van 2007 tot en met 2014 overal in de wereld te zien. In de Aziatische wereldstad Hong Kong is de badeend nu zelfs een toerisme-icoon en marketinginstrument geworden.

 Rubber_Duck_Florentijn_Hofman_Hong_Kong_2013d

Als ik op vakantie ben, probeer ik me zo min mogelijk als toerist te gedragen. Ik doe liever wat de locals doen, als het even kan. Maar soms kan ik niet anders. Dan heb ik het gevoel dat ik iets toeristisch moet doen. Nu ik in Hong Kong op vakantie ben, sta ik met alle plezier tussen de honderden toeristen te kijken naar de dagelijkse lichtshow om 20:00 uur ’s avonds in Victoria Harbour. Geloof me, een mooiere skyline is er niet.

Nog zoiets: toen ik aankwam op het vliegveld van Hong Kong beende ik snel naar de lucky draw van het toerismebureau. Ik kreeg een badeend mee met daarop de tekst “Hong Kong loves you”. Ik hoopte natuurlijk op een nieuwe iPad, maar zo’n badeend is ook wel geinig. Ook koop ik graag magneetjes voor op mijn koelkast. Ik was verbaasd toen ik een magneetje van de Rubber Duck (4 euro), oorspronkelijk een kunstwerk van de Nederlandse kunstenaar Florentijn Hofman, tegenkwam in een toeristisch winkeltje op de Peak in Hong Kong.

Het kunstwerk van Hofman bestaat uit een gele megabadeend van soms wel tientallen meters groot – in iedere stad waar de badeend is tentoongesteld is de grootte anders. Hofman wil met de badeend een beetje vrolijkheid en een beetje nostalgie verspreiden over de wereld. Wie heeft er vroeger als kind nou geen badeend gehad? De meest populaire versie van de Rubber Duck is de 16,5 meter hoge en 19,2 meter lange versie die in Victoria Harbour in Hong Kong heeft gelegen in mei 2013.

De Nederlandse Rubber Duck is een toerisme-icoon en marketinginstrument geworden voor een miljoenenstad aan de andere kant van de wereld, en dat terwijl het al meer dan twee jaar geleden is dat het kunstwerk in de haven lag. Dat is best knap, en daar mogen we in Nederland best een beetje trots op zijn. De enige vraag waar ik nog mee zit: zou Hofman nou nog iets terugkrijgen voor al die goed verkopende toeristische magneetjes en badeendjes in Hong Kong?

Foto: Antony Lau, Zenda / Wikimedia Commons.

Reacties

blog comments powered by Disqus