Hebben de #GlobalGoals jou al bereikt?

De Millenniumdoelen, klinken ze jou nog bekend in de oren? De acht doelen die in 2000 werden opgesteld moesten de wereld onder andere verlossen van extreme armoede, watersnood en een gebrek aan onderwijs. Nu zijn er 17 (!) nieuwe doelen.

globalgoals

De Millenniumdoelen creëerden een uniek samenwerkingsverband en een set duidelijke afspraken waarvan de resultaten (enigszins) gemeten konden worden. En nog belangrijker: 189 regeringsleiders committeerden zich eraan. Dit jaar lopen de doelen af. Sommige media beginnen nu verslag te doen van wat er is behaald, maar als je het mij vraagt is er dit jaar te weinig aandacht geweest voor de Millenniumdoelen.

Toegegeven: het is lastig in een 15 jaar lang durende campagne het momentum vast te houden, zelfs als de doelen sommigen inspireerden om zelf ook een steentje bij te dragen. Toch blijkt uit onderzoek dat veel Nederlanders nog nooit van de Millenniumdoelen hebben gehoord. Zullen de 17 nieuwe doelen hetzelfde lot beschoren zijn?

Als het aan de organisatie van de Global Goals ligt in ieder geval niet. Hoewel ze hun naam niet mee hebben, de ‘Sustainable Development Goals’ is een behoorlijke mond vol (al mogen vrienden en familie ze ook de ‘SDGs’ of ‘Global Goals’ noemen), is er afgelopen weekend – nadat 193 wereldleiders de doelen ondertekenden – een monstercampagne ingezet om iedereen bekend te maken met de doelen. En met iedereen, bedoel ik écht iedereen: 7 miljard mensen, wereldwijd, in 7 dagen.

globalgoals1

En ik moet zeggen: de enorme groei aan online (campagne)middelen in de afgelopen 15 jaar helpt de campagne rondom de nieuwe doelen goed op weg. Zo werd er een superpact gevormd om voor een grootse online push te zorgen. Een soort Thunderclap, maar dan door onder andere Google, Yahoo, The Huffington Post en Twitter – samen goed voor een bereik van 2 miljard mensen. Hier kun je een hele lijst met deelnemende online kanalen en platforms bekijken. Ook de mobiele netwerken doen mee, die samen al meer dan 4,8 miljard mensen in meer dan 100 landen bereiken. Mooi vind ik dat. De CEO van Ericsson, Hans Vestberg, is nog enthousiaster:

‘We believe that mobility, broadband and cloud services have the power to transform people’s livelihoods and quality of life. Uniting leaders in the industry to bring the important message of the Global Goals to billions of people demonstrates how technology is such a powerful force for good.’

Overdreven, denk je? Toch heeft hij een punt. Zo laat dit project van Cordaid zien dat er door het inzetten van mobiele netwerken letterlijk levens worden gered. Ook Richard Curtis, oprichter van Project Everyone, is onverdeeld positief over de kracht van digitale netwerken:

‘The digital world is the definitive example of how we are all connected. It’s collaborations like this that will help us to be the first generation to end extreme poverty, the most determined generation in history to end injustice and inequality, and the last generation to be threatened by climate change. This is a truly unique opportunity to help change the world and the campaign is calling on all mobile operators to join those who have already signed up to help ‘Tell Everyone’ about the #GlobalGoals. The more people who know about the Global Goals, the more world-changing they will be.’

Nu valt de aandacht voor #GlobalGoals in Nederland me nogal tegen. In de afgelopen week zijn er iets meer dan 4.000 berichten gevonden die getagd zijn met (#)GlobalGoals (al dan niet met hashtag). En wie heeft er van Vodafone of KPN een sms’je gekregen over de doelen? Ik ben benieuwd. Bij dezen draag ik mijn steentje in ieder geval bij.

Foto: Global Goals.

Reacties

blog comments powered by Disqus