Game changer voor Facebook: interactief adverteren via Canvas

Vorige week werd Canvas, een nieuwe manier van adverteren binnen Facebook, officieel gelanceerd. Een heuse game changer voor Facebook, ook al lijkt niet iedereen dat door te hebben.

Canvas

Grote Amerikaanse merken, zoals Target, Wendy’s en BMW, waren er al een paar maanden mee bezig, maar verder was het nog afgesloten van het grote publiek. Nu mag iedereen los met deze interactieve advertenties, maar waar hebben we het precies over? En waarom gaat dit een enorm verschil maken? Op NU.nl, Dutch Cowboys en Emerce stond nog een kleine aankondiging, maar verder bleef het muisstil in de Nederlandse media. Vreemd eigenlijk, want Canvas gaat zeker impact maken.

Dit is Canvas
Eerst even de basics: wat is het precies? Interactieve advertenties die het gehele scherm van jouw smartphone vullen, met opties als video, tekst en animatie. Waar je normaal bijna gedwongen wordt om te kiezen, kun je nu deze vormen met elkaar combineren. Een 360-graden video combineren met opgemaakte tekst, een duidelijke kop en een knop met een call-to-action? Ja, met Canvas kan dat.

En dan komt nog het mooiste: ze laden veel sneller, omdat Canvas de technologie en backend van Facebook gebruikt. Ze duiken alleen op in je iOS- of Android-app, want ze zijn puur gemaakt voor mobiele apparaten (lees: gemaakt voor de toekomst). Canvas is in zoverre vergelijkbaar met Instant Articles, die andere grote ontwikkeling van 2016. Instant advertenties.

Tel dit allemaal bij elkaar op en je hebt een compleet nieuwe manier van verhalen vertellen via Facebook. Facebook omschrijft het als een onderscheid tussen 2-D en 3-D. ‘News Feed and a page shouldn’t just feel like a 2-D surface – it should feel like a window with something underneath it.’ Met Canvas kun je steeds meer lagen van een verhaal ontdekken.

Nieuwe standaard
Deze advertenties zijn ook niet vergelijkbaar met de old school online banners die nog steeds ronddwalen in de rechterkolom: Canvas probeert een nieuwe standaard te zetten. En ze hebben daarbij ook met een schuin oog naar de concurrentie gekeken: het heeft namelijk veel weg van de advertenties binnen de Discover-tab van Snapchat.

Facebook legt het als volgt uit: ‘Our goal is to build ad experiences that deserve to live in your News Feed. We recognize that the ads we’re serving are living next to content from the people and pages that you care about most. The bar for content in News Feed is very high.’

canvas

Het effect
Er valt ook al wat te zeggen over het effect van Canvas: uit de eerste onderzoeken blijkt dat 53% van de gebruikers de advertenties in hun News Feed bekeek; ze bleven dan gemiddeld 31 seconden kijken. Dat zijn click through rate-cijfers waar elke adverteerder prat op gaat. Natuurlijk moet nog blijken hoe dit in de praktijk eruit gaat zien, maar stel dat je de vergelijking trekt met de cijfers van Salesforce? Ouch, dat zijn grote verschillen.

Terwijl organisch bereik van Facebook-pagina’s daalt, is het voor merken, organisaties en campagnes steeds belangrijker om na te denken over de advertentiemogelijkheden binnen Facebook. Met de opkomst van mobiele apparaten en interactieve vormen als 360-graden video en virtual reality zijn Canvas-advertenties de logische volgende stap.

Beeld: Canvas en Techcrunch.

Reacties

blog comments powered by Disqus