Facebook: van sociaal medium naar publicatieplatform

Deze week kwam naar buiten dat Facebook een oude functie in een nieuw jasje aan het steken is: Notes. Bestaat dat nog dan? Ja, maar het is wel ver weggestopt. De focus van het sociale medium lag de laatste jaren op beeld: foto’s en video’s domineerden jouw timeline. Maar waarom dan toch deze oude vorm weer nieuw leven inblazen? Een volgende stap in de shift van sociaal medium naar publicatieplatform.

notes_facebook

8 seconden. Dat is de tijd die het kost om een ‘story’ te laden op Facebook en dat zijn hele kostbare seconden, melden ze zelf. Instant Articles werd geïntroduceerd: een methode om interactieve journalistiek vorm te geven bínnen Facebook. Nieuwsmedia, zoals New York Times en National Geographic, gingen overstag, want het mes snijdt aan twee kanten: meer gebruikers komen in aanraking met de content én op deze manier pakken ze ook nog wat advertentie-inkomsten mee.

In de laatste jaren heeft Facebook zich ook gestort op video en met succes: het aantal views per dag groeide binnen korte tijd naar 4 miljard. Op een slinkse wijze wordt de gebruiker geadviseerd om video’s direct te uploaden naar Facebook en de stap naar YouTube over te slaan. “People are more likely to view native videos.” Als je veel video produceert, zoals VICE, is het logisch om naar dit advies te luisteren. Ook hier geldt: je wil een zo groot mogelijk bereik genereren voor de content die je creëert.

Screen-Shot-2015-07-22-at-10.40.51-AM

En nu gaat Facebook met Notes ook bloggers proberen over te halen. Daarmee gaat het direct de strijd aan met Medium, het zeer succesvolle platform waar je mooi vormgegeven blogs kunt publiceren. Niet alleen tekst, maar ook beeld staat hier centraal. Als je de eerste screenshots van Notes ziet, kun je alleen maar concluderen dat er met een schuin oog naar de concurrentie is gekeken. Waarom nog een blog starten als je al een Facebook-profiel hebt?

Er zijn genoeg nadelen op te sommen, van privacy tot gedwongen vormgeving, maar één voordeel wint het altijd: to be where the audience is. Maar dan wel op de manier zoals Facebook het wil.

Foto’s: Facebook, TheNextWeb/Facebook.