Facebook en fondsenwerving: Ben Carson laat zien hoe het moet

Er is geen presidentskandidaat zo populair op Facebook als de Republikeinse Ben Carson. En dat legt hem geen windeieren; hij haalde mede dankzij Facebook de afgelopen drie maanden 20 miljoen dollar binnen voor zijn campagne.

Ben_Carson_by_Gage_Skidmore_4

Dat social media als Twitter, Facebook en Snapchat bij de volgende presidentsverkiezingen een grote rol spelen, staat buiten kijf. Niet alleen om de achterban direct aan te kunnen spreken, maar ook om ze te activeren en geld te laten doneren voor de campagne.

Zoals bekend: wie president van de Verenigde Staten wil worden, moet over tientallen miljoenen euro’s beschikken om überhaupt de nominatie binnen de eigen partij te verzilveren, waarna een lange en dure campagne volgt om de volgende president te worden.

Hillary Clinton aan de ene en Jeb Bush aan de andere kant hebben al laten zien dat zij veel geld, heel veel geld kunnen binnenhalen voor hun campagnes. Zo bezien lijkt het een gelopen race: Clinton heeft veel geld en wint dus de nominatie bij de Democraten, en Bush heeft veel geld en wint de nominatie dus bij de Republikeinen.

Maar is dat ook zo? Niet per se. Geld is belangrijk, maar een actieve achterban is net zo belangrijk, zo niet belangrijker.

Facebook-koning
Vergeleken met Ben Carson, toch een underdog in de race om de nominatie binnen de Republikeinse partij, doet Bush het bijzonder slecht. Niet met geld, maar op Facebook. Want daar is Carson koning; Bush heeft ongeveer 284.000 fans, Carson meer dan 4,1 miljoen (ter vergelijking: de pagina van Clinton heeft nog geen 1,5 miljoen likes). Niemand komt in de buurt van de voormalig neurochirurg.

Mede dankzij Carsons grote schare Facebook-fans heeft zijn campagneteam sinds de start van de campagne (mei) bijna 600.000 donaties van meer dan 353.000 donateurs ontvangen. Meer dan 20 miljoen dollar kwam binnen in de afgelopen 3 maanden (tot en met 30 september), 6 miljoen dollar meer dan Mitt Romney in dezelfde drie maanden toen hij campagne voerde om president te worden.

Bijna de helft van die 20 miljoen kwam binnen via online-kanalen volgens Carsons campagneleider Barry Bennett. Kortom, Carson heeft geen kleine groep donateurs met veel geld zoals bij Bush en Clinton, maar een enorme groep loyale donateurs met allemaal een klein beetje geld. Met zo’n grassroots-basis kan hij het net zolang uithouden als hij zelf wil. Als Bennett een evenement met Carson aankondigt via de online-kanalen, staan er vier dagen later 12.000 toeschouwers op Carson te wachten. Daar maak je indruk mee.

Vraag het Carson
Wat de Facebook-pagina van Carson zo levendig en populair maakt, is dat Carson echt iedere dag aanwezig is (of in ieder geval lijkt te zijn). Niet alleen met actuele foto’s, foto’s van steunbetuigingen en nieuwsitems, zoals inmiddels standaard in het reportoire van ieder campagneteam zit, maar met iets dat de band met zijn Facebook-fans net wat sterker maakt.

Iedere doordeweekse avond is er een korte Ask Ben-sessie waarbij Carson antwoord geeft op drie vragen van zijn fans. Rachelle Davis, een van die meer dan 4 miljoen Carson-fans, zegt dat de gemiddelde stemmer die niet aanwezig kan zijn bij de debatten en andere evenementen om vragen te stellen zich echt gehoord voelt met die chatsessies.

De Facebook-pagina van Carson is er niet alleen maar om te zenden en de aanhang te informeren, maar ook om de community te activeren en voor langere tijd te betrekken bij de campagne. Carson gooit hoge ogen met zijn actieve Facebook-pagina. Of hij de nominatie wint is allerminst zeker – andere kandidaten doen het beter in de peilingen – maar de strijd om de harten van miljoenen Facebook-gebruikers heeft hij nu al gewonnen.

Foto: Gage Skidmore / Wikimedia Commons.