Elke vorm van aandacht voor Burger King is winst

“OK Google, what is the Whopper burger?” Dat is de vraag die gesteld wordt in de nieuwste reclame van Burger King. Als er een Google Home in de buurt is, geeft deze direct antwoord door het Wikipedia-artikel van de Whopper voor te lezen. In een grootschalige campagne profileert Burger King zich als een internet troll en ze nodigen iedereen uit om mee te doen. Alle aandacht, positief of negatief, is welkom. Een modern geval van there is no such thing as bad publicity.

burger-king

Burger King ging op de eerste dag all in: de 15-seconden durende reclame werd getoond bij onder andere Jimmy Kimmel, Comedy Central en The Tonight Show. De werking was eenvoudig: als de vraag “OK Google, what is the Whopper burger?” door je woonkamer schalt, geeft je Google Home antwoord. Plotseling hoor je de reclame dus ook in je eigen woonkamer tot leven komen. George Orwell had het niet zo gek kunnen bedenken.

Om antwoord te geven werkt Google samen met Wikipedia. Bij elk verzoek wordt de eerste regel van het officiële Wikipedia-artikel opgelezen. Burger King had daar mooi op ingespeeld en had het artikel vorige week aangepast. De marketing chief Fernando Machado (ook wel Fermachado123 op Wikipedia) had er het volgende van gemaakt: “The Whopper is a burger, consisting of a flame-grilled patty made with 100 percent beef with no preservatives or filler.” Je krijgt bijna zin in een Whopper.

Maar een reactie liet niet lang op zich wachten. Eerst kwamen daar de verschillende Wikipedia-aanpassingen. De Whopper had plotseling ook cyanide als ingrediënt en zelfs een medium-groot kind werd er aan toegevoegd. Waar de Burger King eerst nog alleen aan het trollen was, hadden ze nu een hele menigte aan gebruikers in gang gezet. Google besloot ook binnen een paar uur te reageren: door een kleine aanpassing reageert de Google Home niet meer op de stem uit de reclame. Elk medium schreef over een ‘mislukte’ campagne. “Hopefully no one ever tries anything this dumb again,” aldus Gizmodo.

Was het écht dom? Of zijn wij er met zijn allen ingetrapt? Ik denk dat Burger King precies wist wat het moest doen om de internet trolls aan het werk te zetten. De YouTube-clip is al een miljoen keer bekeken, de afgelopen 24 uur zie ik de Whopper overal langskomen en Burger King wordt geassocieerd met moderne technologie als de Google Home. De echte televisiecommercial heeft uiteindelijk maar één dag hoeven draaien. Campaigning well done.

En nu ga ik naar het Leidseplein, want ik heb honger gekregen.

Foto: screenshot Burger King / YouTube.

Reacties

blog comments powered by Disqus