€ 5.000,- en een Mini onder je kont

Dat looft PNOzorg (de zorgverzekeraar voor de creatieve industrie) uit voor ‘een PeNelOpe’; iemand die een half jaar lang contact legt tussen het bedrijf en haar doelgroepen. Geen slechte deal in de huidige arbeidsmarkt. Maar hij haalt het niet bij ‘the best job in the world’ die het toerismebureau van Queensland een paar jaar geleden aanbood.

Het Australische aanbod ging namelijk een stapje verder dan dat van PNOzorg. Een salaris van 150.000 Australische dollars voor een all inclusive verblijf van zes maanden op een van de mooiste tropische eilanden ter wereld. Officieel om opzichter te zijn, maar in de praktijk om zoveel mogelijk te bloggen over alle natuurschoon en daarmee het toerisme in de provincie Queensland vooruit te helpen.

De advertentie werd gepubliceerd in kranten over de hele wereld en zo’n 35.000 sollicitanten beproefden hun geluk met een korte video. Op de eerste campagnedag kreeg de site af en toe meer hits dan google.com. De mediawaarde van de campagne ging al gauw richting het honderdvoudige van de geïnvesteerde $ 1 miljoen.

Van het Great Barrier Reef keren wij terug naar de Hollandse klei. Met een Mini door de winterse polder is toch een stuk minder romantisch. En die € 30.000,-  voor een half jaar steekt ineens wat schamel af tegen het Australische origineel. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht.

Onze universiteiten leveren de jonge creatievellingen bij bosjes op en leuke banen zijn tegenwoordig dun gezaaid. PNOzorg mag zich dus verheugen op honderden deelnemers. (LINK: ) Vandaag sluiten de stembussen, waarna een jury zich buigt over tien finalisten. Sommige kandidaten hebben al vele duizenden stemmen verzameld en we mogen dus veronderstellen dat zij de boodschap breed kunnen verspreiden. Net als in Australië dus een slim gebruik van bescheiden middelen.

Tot besluit een onbeschaamd stemadvies: BKB Alumnus Lot Feijen die als 21-jarige al heel Paradiso aan haar voeten had.