Draag bij en geef een signaal af

Goed nieuws, de immer goedlachse Lodewijk Asscher gaat een eigen spotje voor de verkiezingen maken. Hij had vijfduizend euro nodig, de online community droeg bij en zie daar: een spotje gecrowdfund.

Vijfduizend euro veel? Think again. Afgelopen maandag brandde een moskee in het Amerikaanse stadje Joplin (Missouri (zegt mij ook niets, u wellicht wel)) tot de grond toe af. Omdat op 4 juli al op camera werd vastgelegd hoe een man een brandend voorwerp naar het dak van de moskee gooide, wordt ook nu uitgegaan van brandstichting.

Wat volgde was een omgekeerd mastercardspotje: lokale pastoor Jill Michel meldde dat de moskeebezoekers de komende tijd welkom waren in de omliggende kerken. Onbetaalbaar. Maar een online crowdsourceactie om de benodigde $250.000 dollar op te halen was in welgeteld 60 uur geslaagd. Hoe vet. High school-scholier Laila Zaidi had wat op Reddit geschreven en support boomde door heel Amerika heen.

Met hulp van Al Jazeera, dat tien uur na lancering over de actie schreef, zorgde ongetwijfeld voor internationale donaties, maar ook toen was er reeds $51.000 dollar opgehaald. In 10 uur, dus. In campagnetijd nog wel, waarin mensen toch al als een gek doneren aan Obama en Romney.

Of is het juist logisch dat het in campagnetijd zo snel ging? Het islamofobe geluid dat ook in Amerika veel voeten aan de grond krijgt (edoch minder dan hier volgens mij) legt dit soort acties misschien juist geen windeieren. Misschien is het juist wel een statement van heel veel Amerikanen die de verdachtmakingen van sommige republikeinen helemaal zat zijn.

Deze publieke aandacht die noodzakelijk lijkt voor goede crowdsource-acties is ook direct m’n belangrijkste kanttekening. Omdat wij als donateur steeds liever losse acties steunen in plaats van geld te geven aan grote organisaties (die in dure auto’s rondrijden!) moeten die losse acties steeds beter worden in het mobiliseren van publiek. En een leuk filmpje maken of coole teksten schrijven is natuurlijk geen garantie dat iemand ook gewoon iets goeds kan doen. Onderwerpen die het publieke debat wat minder domineren zullen minder snel grote nieuwssites halen en waar gaan de loners, de minderheden binnen de minderheden, hun steun zoeken.

Enfin, genoeg om over na te denken, ook over de vraag of het nu echt zo anders is dan vroeger. Toen moesten losse acties immers ook dealen met netwerken van subsidieverstrekkers en schakelden ze daar ook vaak ‘voorstelschrijfbureautjes’ voor in. Misschien nemen campagnebureaus vandaag de dag die rol op zich.

Voor nu wordt die moskee heel snel weer opgebouwd, geen beter signaal aan de vrijheidshaters dunkt mij.

Reacties

blog comments powered by Disqus