Don’t be ugly

De keynote duurde wel drie uur. Maar Google had dan ook wat te melden. Niet alleen willen ze de strijd aan gaan met technologische grootmachten als Spotify en WhatsApp; nee, ze gaan dit ook nog eens doen met stijl. Google was ooit het lelijke eendje in de strijd tegen Apple, maar die tijd is geweest. Het wordt nu functioneel én design. En dat is een combinatie waar je mee wint.

Een hele waslijst werd er aangekondigd en toegelicht in de drie uur durende keynote (The Verge maakte een versie van 3 minuten). En sommige zaken vielen wel op: een maand geleden ging nog het gerucht dat Google WhatsApp wilde kopen voor een miljard, nu blijkt dat Google al een paar jaar bezig is met een eigen versie die de nu al verwarrende naam Google Hangouts gaat dragen. En wat dacht je van de tegenhanger van Spotify: Google Play Music All Access. Opvallend nieuws, zeker.

Maar ’s middags was het belangrijkste nieuws al geweest: er waren namelijk enkele screenshots gelekt van de ‘nieuwe’ Google Maps. ’s Avonds bleken de screenshots echt te zijn. Weer een bevestiging dat Google de weg van design én functionaliteit nog verder is ingeslagen.

Google Maps - leaked images

Alle producten geïntegreerd met elkaar: zo komen favoriete restaurants van jouw Google+-vrienden bijvoorbeeld terug in jouw Google Maps. ‘Everybody gets their own map, every time.’ Een gepersonaliseerde kaart die precies weet wat je wilt, wat je zoekt en waar je van houdt, voordat je erom gevraagd hebt. Geen toeval dat dit precies de slogan van het laatste paradepaardje van Google was.

Maar dan het design: in januari sprak The Verge over een revolutie bij Google. ‘The new Google way is weird, but it’s working.’ Maar waarom werkt het opeens? Omdat de verschillende producten van Google – en dat zijn er héél veel – plotseling een algemeen Google-design lijken te hebben. Van de mobiele app voor Google+ op iOS tot aan Keep, de ‘vervanger’ van Evernote in Google Chrome: het ziet er allemaal geweldig uit. ‘Since Google has institutionalized this new approach, each app — finally — looks like it belongs in the same family.’ En was dat niet altijd het terrein van Apple?

Google was altijd functioneel, Apple was altijd strak vormgegeven. Even zwart-wit geschetst. Nu blijkt Google een ander mantra te hebben: ‘one simple, beautiful, useful Google’. Van don’t be evil naar don’t be ugly.

En volgens de designers zitten ze pas op eenderde van dat wat ze willen bereiken. En de reacties zijn nu al lovend. Is de strijd gestreden? Welnee, hij ligt compleet open. Dat maakt het nog veel boeiender.

Justin Koornneef
Justin Koornneef is senior campagnestrateeg bij BKB. In oktober 2012 reisde hij met de BKB Academie af naar Amerika om daar campagne te voeren voor Obama en Romney.