Diversiteit in tech loont – Web Summit, dag 1

Foto: Wikimedia Commons.

Diversiteit loont. Ook in tech. BKB’ers Justin Koornneef en Maarten van Heems zijn in Lissabon voor de meerdaagse techconferentie Web Summit. Dit zijn de (campagne)lessen van dag 1.

Justin Koornneef over diversiteit in tech

Ga naar Google en typ in ‘Tech has a’ en direct zie je als eerste zoeksuggestie: ‘Tech has a diversity problem’. Het zingt al jaren rond en er zijn al heel wat thinkpieces over geschreven. In Silicon Valley, maar ook bij andere grote internationale bedrijven voeren witte mannen nog steeds de boventoon. Zij bepalen hoe de algoritmes in elkaar zitten, hoe websites eruit zien en waar de nadruk op wordt gelegd binnen online communicatie. En terecht dat daar tegen wordt gestreden: technologie wordt op deze manier ontwikkeld vanuit een eenzijdige visie.

Toen ik in 2014 naar de Web Summit in het regenachtige Dublin ging, merkte ik dit ook. Oké, actrice Eva Longoria was aanwezig om wat te vertellen over haar eigen startup, maar dat was het dan ook wel. Bij de vrouwentoiletten werden er nog wat grappen over gemaakt. “Geen lange rijen, hè? Dat is ook voor het eerst bij een groot evenement.”

Vandaag liep ik samen met Maarten rond op de eerste dag van de Web Summit in het zonnige Lissabon. Wat viel ons op? Er liepen veel meer vrouwen rond. Niet alleen in het publiek, maar ook op de podia waren vrouwen goed vertegenwoordigd. We hebben de 60.000 bezoekers niet allemaal langs zien komen, maar we schatten de verdeling heel voorzichtig op 50/50.

Omarm diversiteit in jouw team, want diversiteit loont.

Dat is natuurlijk positief om te zien (behalve de rijen bij de toiletten dan, hè), maar laten we hopen dat dit pas het begin is. Zo zag ik vandaag Lars Silberbauer van LEGO een geweldig verhaal vertellen over ‘the power of communities’. Over hoe zij binnen een aantal jaren ‘number one brand on social media’ werden. Hij had een aantal lessen waar ik vast later nog over uitwijd, maar één daarvan? Omarm diversiteit in jouw team. “Or else you will be blindsided in your creativity.” Diversiteit loont. Ook in tech.

Maarten van Heems over de toekomst van virtual reality

Al van Google Daydream gehoord? Binnen afzienbare tijd wordt het mogelijk om zonder giga zwarte bril de virtuele of zelfs verbeterde werkelijkheid in te stappen (VR & AR in techjargon). Dat kan dan gewoon met je telefoon omdat Google tot het inzicht is gekomen dat de moderne mens zo met zijn telefoon vergroeid is, dat nieuwe fysieke producten het gaan afleggen tegen extensies van de smartphone.

Je kan met VR en AR meer dan pratende koffiekopjes op tafel zetten of andere flauwigheden.

Waarom is dat belangrijk? Omdat je met VR en AR meer kan dan pratende koffiekopjes op tafel zetten of andere flauwigheden. Je kan voor mensen met allergieën in supermarkten alle producten laten oplichten die ze wel mogen hebben. Of de huidige routeplanner op Google Maps verrijken met live beelden van de straat die je moet nemen. Hoef je je nooit meer af te vragen in welke richting je kijkt. Kinderen kunnen in de klas door het menselijk lichaam reizen. Toekomstmuziek? Vice President voor VR bij Google Amit Singh verwacht voor volgend jaar 100 miljoen gebruikers.

Een interessante observatie uit een panel met Instagram-influencers en mensen die hen inzetten voor campagnes: gebruik hun posts vaker als het startpunt van je campagne. Dior rolde een campagne uit voor een nieuw product in 68 landen en zette daarvoor 200 Instagrammers in. De briefing hadden ze met opzet heel open gelaten omdat veel van die lokale Instagrammers hun markt veel beter kennen dat Dior zelf. De inzichten die ze opdeden uit die 200 lokale smaken van hun wereldwijde campagne, gebruiken ze nu om hun volgende campagnes steeds beter af te stemmen op specifieke landen.

Tot slot nog een quote van voormalig-bokskampioen-nu-motivational-speaker Wladimir Klitschko: “Start ups en tech-CEO’s moeten net als topsporters de ACDC-methode toepassen. Niet de rockband, maar Agility, Concentration, Determination en Coordination.” Doe er uw voordeel mee.