DENK gaat scoren

Politieke partij DENK is al maanden in het nieuws. Is het niet wegens Sylvana Simons, is het wel omdat ze de Israëlische premier Benjamin Netanyahu de hand weigeren. Het is echter een raadsel hoe ze er electoraal voor staan. Maar dat ze gaan scoren, staat vast. Kijk maar naar hun Facebook-strategie.

In opiniepeilingen zie je weinig terug van alle media-aandacht. In de Peilingwijzer van politicoloog Tom Louwerse, de enige min of meer betrouwbare ‘samenvatting’ van alle peilingen, komen ze nu uit op 0 tot 2 zetels. Sterker nog, opiniepeilers zeggen zelf dat ze Nederlanders met een buitenlandse afkomst niet kunnen peilen. Ze doen simpel gezegd nauwelijks mee aan peilingen. Als campaignwatcher sta ik er echter niet van te kijken als DENK behoorlijk goed scoort op 15 maart 2017, ergens rond de 5 zetels. Niet op basis van de peilingen, maar op basis van hun Facebook-strategie.

DENK heeft, zonder advertenties, al meer dan 55.000 likes. Ter vergelijking: de PvdA heeft er 29.000, de op het moment grootste partij van Nederland, de VVD, 51.000, het CDA 20.000 en de SP 30.000. GroenLinks was de eerste partij die begon met Facebook-advertenties in 2010 en zit rond de 29.000 likes. D66, dat erg veel geld uitgaf aan online advertising de afgelopen jaren, heeft 37.000 likes, de PVV 23.000. De enige partij Nederlandse partij die hoger scoort wat likes betreft is de Partij voor de Dieren met 65.000 likes (ook erg interessant, daarover wellicht later meer).

facebook_denk

Likes alleen zeggen niet superveel. In het geval van DENK echter wel, vooral in combinatie met de zogenoemde engagement. Lees: hoeveel worden berichten gedeeld, geliket, van commentaar voorzien. Dat is bij DENK heel erg veel. Neem het filmpje waarin partijleider Tunahan Kuzu vertelt over het gebeuren met Netanyahu. Dat filmpje is bijna 2.000 keer gedeeld, 5.000 keer geliket, en het aantal reacties is enorm. Een filmpje waarin Selçuk Öztürk en Simons naar een ondernemersbijeenkomst gaan, toch niet bepaald een kernthema van DENK, haalt 650 likes. Dat zegt in ieder geval dat er een harde kern van DENK’ers is. Opnieuw ter vergelijking: een gemiddeld bericht bij de PvdA haalt 200 tot 250 likes. RTL telde eerder dit jaar al de betrokkenheid bij Facebook-pagina’s.

Deze trouwe aanhang voor DENK is des te wonderbaarlijker, omdat het nog geen ‘volwassen partij’ is. DENK heeft immers weinig leden en nog geen nationale infrastructuur. Dus is het vooral een kwestie van goede content. Oftewel: ze zeggen dingen die aanslaan. Dat is ook te zien als je een vluchtige blik werpt op wie DENK-artikelen liken of wie er reageren. Heel veel Turkse en Marokkaanse Nederlanders, naast witte Nederlanders. DENK kent hun potentiële achterban, hun interesses en standpunten goed. Dat DENK zichzelf nog weleens tegenspreekt, is geen issue, wat voor mooi filmpje Arjen Lubach ook maakt.

De aanhangers van DENK bestaan uit Nederlanders van buitenlandse komaf. Het zijn geen relturken of thuiszittende salafisten, het zijn Nederlanders die een opleiding hebben of naar school gaan, maatschappelijk geëngageerd zijn en zich blijkbaar bij DENK thuis voelen. Mensen die zich om meerdere redenen nu niet bij andere politieke partijen thuis voelen, die zelfstandig keuzes maken voor een politieke partij.

Veel jonge mensen ook, die helemaal niet naar het Achtuurjournaal of Pauw kijken, waarschijnlijk weinig tot geen kranten lezen, maar wel Facebook gebruiken als informatiebron. Dat zijn er erg veel. Dan kun je reppen over matige integratie, daar valt een hele boom over op te zetten. Maar DENK heeft een doelgroep van jonge biculturele Nederlanders aangeboord die trouw en fanatiek is en voor een verrassing kan zorgen op 15 maart. Het is heel interessant om in de gaten te houden of een traditionelere partij daar de komende maanden iets tegenover kan zetten.

Foto: DENK / Facebook.