Democratische conventie – dag drie: campagnediscipline bij de Democraten

Bianca Pander en Erik van Bruggen bezoeken de Democratische conventie in Philadelphia. Op BKB Campaign Watch publiceren ze regelmatig hun updates en impressies vanaf de conventievloer of vanuit een van de vele fringe meetings die tijdens de hele conventie door de stad plaatsvinden. Dit is dag drie.

Het blijft lastig, een interview met Robby Mook, de campagnemanager van Hillary Clinton middenin een zwaarbevochten campagne. Daar laat hij natuurlijk niet het achterste van z’n tong zien. Politico nodigde hem vanmorgen toch uit bij hun befaamde ontbijtsessie. Er was niet veel nieuws, maar tussen de regels door was er wel degelijk wat interessants te beluisteren.

Wellicht is het meest opvallend dat de top van Hillary’s campagneteam weinig onrust laat zien afgelopen week. Strateeg Benenson was maandag vrij zeker van een Hillary-overwinning, En ook Mook oogde ontspannen in een toch vrij spannende week. Het lijkt op de zelfverzekerdheid die het Obama-team ook in 2012 had toen interne polls al vanaf maart ongewijzigd aangaven dat Obama de winst niet kon ontgaan. Die voorspellingen bleken toen akelig goed te kloppen.

De onvoorspelbaarheid van deze verkiezing is echter veel groter. Dat erkennen de Hillary-campaigners ook. Toch denkt Mook te gaan winnen, en hij denkt zelfs de witte mannen, die sinds Johnson nooit meer en masse voor de Democraten stemden, te kunnen overtuigen.

Volgens Mook gaat deze working class nooit op Trump stemmen als ze de record van Clinton vergelijken. Misschien wishfull thinking maar Mook leek overtuigd van z’n gelijk. Dat betekent dat de campagne nog meer dan het al was een anti-Trump-campagne zal worden. Over Trump die geen verantwoordelijkheid nam als z’n bedrijven omvielen en mensen op straat stonden versus Hillary die, zoals Bill Clinton gisteren uitvoerig betoogde, er altijd was.

Mook schetste ook het verschil in de getting out the vote-operatie van Trump versus Hillary. Daar lopen de Democraten mijlen voor op Trump. Trump, die ervan uitgaat dat free publicity en Twitter zijn grassroots zijn versus Hillary die een enorm netwerk van boots on the ground in alle relevante staten heeft opgebouwd. De Democraten hebben hier absoluut een voordeel maar of het zich in deze krankzinnige verkiezing ook uitbetaalt moet nog blijken.

Tot slot portretteerde Mook Hillary, waar Bill gisteren haar vooral als changemaker neerzette, als de ideale kandidaat om voor te werken: “sharp, witty, quick. A good listener, absorbs tons of information.” Hard werkend, hart op de goede plaats, de juiste intuïtie, echt om mensen geven. Het is het beeld dat we de hele week krijgen voorgeschoteld. Of zoals de Blasio het vanmorgen bij hetzelfde ontbijt treffend verwoordde: “We never saw someone better qualified to be President”.

Met de campagnediscipline bij de Democraten is voorlopig in ieder geval niet veel mis. To be continued.

Lees ook het verslag van dag twee over de avond van Michelle Obama en dag één over de strijd om de middeninkomens van de Democratische conventie.

Update 15.00 uur lokale tijd in Philadelphia:
“A retweet is not a vote”
Een goede online-campagnestrategie is volgens velen de Holy Grail tot het Witte Huis. Online aanwezigheid is de basis voor het succes van Bernie onder millenials en de “Trump wow-factor” volgens Betsy Hoover (partner van 270 Strategies en director online organizing voor Obama 2012). Zij zat samen met Keegan Goudiss van de Bernie-campagne en Jena Lowenstein, de Digital Director van Hillary Clinton, in een panel over hoe de Democraten digitale middelen moeten inzetten om de campagne te winnen. 

Het is iets overdreven om te zeggen dat ze arrogant op de zelfbenoemde couch of unity zaten, maar zeker van hun zaak zijn ze bij de Democraten. Sinds Howard Dean in 2004 als partijvoorzitter het voortouw nam om de partij en de campagne te moderniseren en investeerde in een hele goede database, liggen de Democraten namelijk enorm voor op de Republikeinse partij. Waar de Republikeinen elk jaar opnieuw voor elke individuele campagne datasets met gegevens over de potentiële kiezers moeten aanschaffen, bouwen de Democraten gezamenlijk al 12 jaar lang aan een database die ze steeds meer verfijnen en aanvullen.

Dat verklaart de zelfverzekerdheid van de drie op de bank: juist die datasets zijn de Holy Grail. Zonder datasets geen effectieve fundraising, zonder datasets geen vrijwilligers om stemmers te registreren en zonder datasets geen idee bij welke deur je wel moet aanbellen en welke niet. “Hoe zit het dan met het enorme bereik van Trump online en in de media?” vraagt de ietwat bezorgde interviewer.

“Well, my friend, a retweet is not a vote!” is het unanieme antwoord. Trump heeft het online en in de media goed voor elkaar, maar de database van hem bestaat voorlopig uit generieke gekochte data aangevuld met de namen en e-mailadressen van de mensen die zichzelf aangemeld hebben op zijn lijst. Daar waar de mensen van Clinton in elke staat, stad, dorp of wijk waar ze het verschil kunnen maken al kantoren, medewerkers en tienduizenden vrijwilligers klaar hebben staan, is Trump vooral nog aan het twitteren en persconferenties aan het geven om zoveel mogelijk aandacht te generen.

Onderschatten ze Trump en zijn team? Wellicht. Voorlopig ga ik graag mee in de zelfverzekerdheid van de Democratische strategen. De partij, het team van Hilllary Clinton en ook het team van Bernie Sanders hebben de rijen gesloten en combineren nu de online savviness van Bernies team met de ervaring van Team Hillary. Plus, ze hebben die zorgvuldig opgebouwde database, en het allerbelangrijkste: ze verkondigen vanaf de tweede dag van de conventie dezelfde boodschap: Hillary is de best voorbereide kandidaat ooit en een werkpaard in plaats van een showpaard (doelend op Trump). – Bianca Pander.

Foto: Gage Skidmore / Wikimedia Commons.